1 / 4

W Gdańsku w ramach kampanii „Miasto na detoksie” odbyły się kolejne warsztaty dla dzieci z przygotowywania ekologicznych środków czystości.

W ramach realizacji kampanii „Miasto na detoksie”, która rozpoczęła się w Gdańsku 22 marca 2017 r., miejska Spółka Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna zaplanowała kolejne warsztaty dla dzieci z przygotowywania ekologicznych środków czystości.

Nauka przez zabawę

Jak w prosty sposób można przygotować ekologiczny płyn do czyszczenia, kostki do WC oraz odświeżacz powietrza przekonały się 13 czerwca 2017 r. dzieci z Przedszkola nr 43 na Gdańskiej Matarni. Wszystkie te produkty przygotowywane są na bazie naturalnych składników, takich jak soda oczyszczona, kwasek cytrynowy, czy ocet – wyjaśnia organizator Monika Piotrowska-Szypryt, rzecznik prasowy GIWK.

To już druga taka akcja realizowana w ramach kampanii. Pierwsze warsztaty odbyły się w Przedszkolu nr 32 przy ul. Szerokiej w Gdańsku. Przygotowane wówczas środki czystości zostały od razu przetestowane.

– To było bardzo ciekawe doświadczenie. Nie zdawałem sobie sprawy, że dzieci tak chętnie wezmą udział w warsztatach i jeszcze chętniej w sprzątaniu. To tylko pokazuje, że edukację naprawdę warto zaczynać od najmłodszych – wspomina Piotr Grzelak, zastępca prezydenta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Dzisiejsze wydarzenie zostanie dodatkowo wzbogacone o warsztaty z dietetykiem, które poprowadzi Aleksandra Szybiak – reprezentująca Politechnikę Gdańską i Gdański Uniwersytet Medyczny. – Uznaliśmy, że mówiąc o niebezpiecznych substancjach w naszym najbliższym otoczeniu, nie możemy zapominać o „ekologii” żywienia – podkreśla Monika Piotrowska-Szypryt.

Ekologia w domu, czyli pod okiem ekspertów

Oprócz warsztatów dla najmłodszych, pakietu przydatnej wiedzy przekazywanej mieszkańcom m.in. na portalach społecznościowych kampanii, dodatkowym elementem „Miasta na detoksie” będzie badanie pilotażowe, do którego już niebawem zostaną zaproszeni mieszkańcy Gdańska.

– Gospodarstwa domowe, które zostaną zaproszone do udziału w badaniu, przez pół roku, pod okiem ekspertów, będą starały się zmienić swoje przyzwyczajenia i produkty, z których dotychczas korzystali, na bardziej ekologiczne – mówi prezes zarządu GIWK Jacek Skarbek. – Rekrutacja do pilotażu powinna wystartować na przełomie czerwca i lipca.

Zaproszenie gdańszczan do udziału w projekcie to zaproszenie do świadomego unikania substancji niebezpiecznych, które szkodzą zdrowiu, a także niekorzystnie wpływają na stan otaczającego nas środowiska – również wodnego.

– Chcemy, żeby mieszkańcy mieli świadomość, że substancje te są odpowiedzialne za alergie, problemy z układem hormonalnym oraz problemy skórne – podkreśla prezydent Grzelak. Kluczowym jest jednak to, że bywają one składnikiem różnorodnych grup produktów i są obecne w wielu innych artykułach, których używamy każdego dnia – dodaje.

Kampania jest realizowana w ramach międzynarodowego projektu „NonHazCity”. Projekt ten zrzesza 18 partnerów z regionu Morza Bałtyckiego i ma charakter edukacyjny oraz badawczy. Polskę w projekcie reprezentuje Gdańsk (3 instytucje: Urząd Miejski w Gdańsku, Uniwersytet Gdański i Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna Sp. z o.o.). Ambasadorem akcji jest Katarzyna Bosacka.

Envicon poniżej wpisu
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj