W tym tygodniu na ulicach Gliwic testowany jest autobus z napędem hybrydowym. Solaris Urbino 18 Hybrid łączy pracę silnika spalinowego oraz elektrycznego. Ten niskopodłogowy przegubowiec ma 18 metrów długości i może pomieścić na miejscach siedzących i stojących około 160 osób.

– Do jego głównych zalet należą: redukcja emisji spalin, mniejsze zużycie paliwa oraz niższe koszty eksploatacji. Autobus hybrydowy jest zarazem ekologiczny i ekonomiczny. Ponadto ma dobrą dynamikę i łatwo się prowadzi, co cieszy kierowców. Zyskują również pasażerowie, bo podróżują cichym pojazdem – mówi Henryk Szary, prezes PKM Gliwice.

Hybryda wyposażona jest w dwa silniki: tradycyjny spalinowy oraz elektryczny moduł napędowy zasilany bateriami, które nie wymagają ładowania z zewnątrz. Zastosowana technologia pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania autobusu. Jest ona magazynowana w bateriach i ponownie wykorzystywana do przyspieszenia pojazdu. Solaris Urbino 18 Hybrid przyjechał do Gliwic na dziesięciodniowe testy.

W czwartek, 12 marca, od rana, 19 kierowców (z gliwickiego PKM-u oraz firm przewozowych z Tychów, Sosnowca, Radomia oraz Krakowa) uczyło się obsługi tego nowoczesnego autobusu. Po południu odbyły się jazdy próbne ulicami miasta. Natomiast już od piątku hybryda wyruszyła na regularne trasy obsługiwane przez gliwickiego przewoźnika. – Autobus kursuje na liniach między osiedlami Sikornik a Obrońców Pokoju oraz od Trynku do Łabęd, przez osiedle Kopernika i śródmieście. Chcemy go sprawdzić również na trasie z Gliwic do Katowic – wymienia Henryk Szary. Hybryda pozostanie w Gliwicach do końca tygodnia.

źródło: um.gliwice.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj