Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Poznań chce lepszego składowania odpadów niebezpiecznych

Poznań chce lepszego składowania odpadów niebezpiecznych
jwo
04.09.2015, o godz. 9:36
czas czytania: około 3 minut
0

Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznań uważa, że czas na zmianę prawa regulującego magazynowanie odpadów niebezpiecznych i wystąpił do Ministra Środowiska z inicjatywą legislacyjną, by je poprawić.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Leszek Kurek, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska UMP, złożył wniosek do ministerstwa w maju tego roku. Wniosek o zainicjowanie działań legislacyjnych podpisał prezydent Jacek Jaśkowiak. Zdaniem dyrektora przypadki ujawnione w Poznaniu, takie jak choćby magazyny z odpadami niebezpiecznymi przy ul. św. Michała, są najlepszym dowodem na to, że czas na zmiany w prawie.

– Obecnie kontrola firm zbierających odpady jest niezwykle trudna – tłumaczy dyrektor. – Zgodnie z obowiązującym prawem firma może być zarejestrowana w jednym miejscu, gdzie uzyska wymagane zezwolenie, ale zbiera odpady już nielegalnie, w innym obszarze w Polsce. W dodatku jeszcze angażuje pośredników, firmy-słupy, i to dopiero one wynajmują magazyny, gdzie trafiają odpady. W przypadku odkrycia takiego magazynu nieuczciwy przedsiębiorca często likwiduje firmę-słup lub ogłasza upadłość, uchylając się od odpowiedzialności za ich usunięcie – wyjaśnia.

Czytaj także >>> Poznań: niebezpieczne substancje wciąż zagrażają mieszkańcom

Leszek Kurek zwraca uwagę, że takie praktyki mają miejsce nagminnie, bo magazynowanie lub składowanie odpadów, a następnie ich przetworzenie zgodnie z prawem jest kosztowne, podczas gdy nielegalne zagospodarowanie może być nawet o połowę tańsze.

– Solidarna odpowiedzialność wszystkich ogniw pośredniczących, od wytwórcy po ostatecznego odbiorcę odpadów, zdecydowanie zmniejszyłaby skalę problemu – uważa dyrektor. Przypomina on o problemie magazynu w Poznaniu, gdzie jego właściciel zainteresował się nielegalnie magazynowanymi odpadami dopiero po interwencji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz Wydziału Ochrony Środowiska UMP.

– W takich sytuacjach firmy, które magazynują lub składują takie odpady znikają, a samorządy muszą rozwiązać problem i jeszcze za to zapłacić – podsumowuje dyrektor.

Winowajców ściga już policja. W przypadku udowodnienia firmie działań niezgodnych z prawem można cofnąć jej zgodę na działalność, jeżeli ją posiada. Procedury związane z wyegzekwowaniem usunięcia odpadów są skomplikowane i długotrwałe, a w tym czasie “gangsterzy ekologiczni”, jak nazywa ich dyrektor, kontynuują nielegalną działalność w kolejnych miejscach.

Większa odpowiedzialność po stronie właścicieli magazynów i wytwórców odpadów

W propozycji zmiany ustawy przygotowanej przez Wydział Ochrony Środowiska UMP współodpowiedzialnymi za składowanie lub magazynowanie odpadów byliby właściciele nieruchomości, na których są gromadzone odpady. Obecnie nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, mimo że z wynajmu czerpią zyski. Zgodnie ze zmianami ponosiliby koszt ich usunięcia i właściwego przetworzenia.

Surowsze restrykcje obowiązywałyby także wytwórców odpadów. Z odpowiedzialności za swoje odpady mogliby być zwolnieni dopiero po udowodnieniu ich przetworzenia, a nie – jak to jest teraz – z momentem przekazania ich innemu odbiorcy. Podobne rygory obowiązują obecnie wyłącznie wytwórców zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych.

W wyjątkowych przypadkach odpady mogłyby być przekazane kolejnemu posiadaczowi zbierającemu odpady, ale tylko raz i także wtedy wymagana byłaby kolejna umowa pomiędzy zbierającymi.

Nieprawidłowemu przechowywaniu odpadów zapobiegłoby też precyzyjne określenie niezbędnych wymagań technicznych i minimalnego wyposażenia dla miejsc przeznaczonych do ich magazynowania, które starający się o zezwolenie powinien spełnić.

Te wszystkie działania nie przyniosą jednak efektu, jeśli nie będą uzupełnione o system informatyczny, umożliwiający szybką weryfikację danych o rodzaju zezwoleń posiadanych przez firmę. Rejestr musiałby obejmować całą Polskę i być uzupełniany na bieżąco.

Przedstawione problemy dotyczą działań na terenie całego kraju – prawdopodobnie na dużą skalę – i są problemem ogólnopolskim, jednakże czy zaproponowane działania zapobiegawcze znajdą zastosowanie zależy wyłącznie od ministra środowiska oraz parlamentu.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024