Przyjazny środowisku, napędzany gazem ziemnym autobus PS09 marki Irisbus, prezentowany był w Miejskim Zakładzie Komunikacji SA w Ostrowie Wielkopolskim.

Przedstawiciele miejskiego przewoźnika analizują różnice między autobusami na CNG i ON.

– Różnic jest sporo. CNG wydziela mniej szkodliwych substancji, to pozytywny efekt ekologiczny i ochrona środowiska, autobusy napędzane gazem ziemnym mają niższy poziom hałasu. Ekologia to jedno. Jako spółka musimy przede wszystkim liczyć koszty i patrzeć na opłacalność ewentualnego zakupu. A na dziś koszt zakupu autobusu na CNG wyższy niż na ON i to średnio o 100-120 tysięcy złotych – wylicza Mariusz Nowak, radny i przedstawiciel MZK SA w Ostrowie Wielkopolskim.

Jednak przebieg autobusu zasilanego jest krótszy do około 300 km, z kolei żywnotność silnika zasilanego CNG jest niższa i to o 30%. Wyższe SA też koszty obsługi i badań autobusów na CNG.

Butle z gazem w tym modelu autobusu zamontowane są na dachu pojazdu, samo tankowanie trwa około 10-15 minut. Autobus ma silnik spełniający normę czystości spalin euro EEV i jest zasilany gazem CNG.  Model Irisbus wyposażony jest w autokomputer, który steruje kasownikami biletów zainstalowanymi w pojeździe, ale także z zestawem tablic informacyjnych.

Autobusy w przeciwieństwie do samochodów osobowych nie mogą być zasilane alternatywnie na gaz lub na paliwo. Są albo tylko na ON albo na CNG. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny przewiduje dofinansowanie zakupu autobusów na CNG.

„Istnieje możliwość zakupu autobusów w działaniu 2.5 Rozwój Miejskiego Transportu Zbiorowego, przewidziany jest jednak tylko zakup autobusów zasilanych CNG, biopaliwami, lub o napędzie hybrydowym” – dodaje Jerzy Walczyński, prezes spółki MZK SA. „Dotacja może być w wysokości do 40% całości wartości projektu, a wartość autobusów do 60% całości wielkości projektu. Program ma być uruchomiony dopiero w 2009 roku.”

źródło: GK Holdikom SA

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj