Rzad przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw. W projekcie nowelizacji ustawy przyjęto rozwiązania, dzięki którym gminy przejmą obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi.

Jednocześnie projekt przewiduje wzmocnienie funkcji kontrolnych gmin tak, aby mogły one monitorować działania podejmowane zarówno przez właścicieli nieruchomości i podmioty odbierające od nich odpady komunalne (chodzi o gminne jednostki organizacyjne oraz przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości).

Gminy, wchodzące w skład regionów gospodarki odpadami komunalnymi (są one określone w wojewódzkich planach gospodarki odpadami) będą zobowiązane do budowy i utrzymania regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem, gminy będą wyłaniały w przetargu przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Pozwoli to zwolnić właścicieli nieruchomości z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych  z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Oznacza to, że za przejęcie tych obowiązków gmina będzie pobierała od właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W opłacie zostaną uwzględnione koszty m.in. odbierania, transportu, zbierania, odzysku (w tym recyklingu) oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

W celu wyeliminowania mankamentów obecnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, wprowadzony zostanie obowiązek składania sprawozdań z realizacji powierzonych zadań przez: gminy, podmioty odbierające odpady komunalne i marszałków województw.


 

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj