1 / 2

Ministerstwo Cyfryzacji planuje utworzyć jeden portal dla administracji, który zintegruje wszystkie usługi on-line. Obecnie są one udostępniane w różnych miejscach przez poszczególne ministerstwa i urzędy administracji publicznej. Portal będzie działał od przyszłego roku.

Obecnie usługi on-line udostępniane dla mieszkańców są zbyt rozproszone. Główny portal obywatel.gov.pl oferuje 37 usług wystawianych przez 18 ministerstw. Na portalach dziedzinowych znajduje się 137 usług. Z kolei na portalu prowadzonym przez resort rozwoju biznes.gov.pl znajduje się 250 usług skierowanych do przedsiębiorców. Jak zapowiedziała Anna Streżyńska, minister cyfryzacji podczas konferencji Impact’17 Economy 4.0., która odbyła się w Krakowie 30 czerwca zostanie pilotażowo uruchomiony portal pokazujący, jak współdziałają w warstwie informacyjnej trzy resorty: cyfryzacji, energii i rozwoju. – Po to, żeby pokazać, że cyfryzacja jest strukturalna, horyzontalna, nie można jej budować w pojedynkę, muszą wszystkie resorty budować ją razem – mówiła Streżyńska.

Minister cyfryzacji zapowiedziała również, że w celu stworzenia tego rozwiązania powstanie zespół skupiający specjalistów od e-administracji ze wszystkich ministerstw. W prace będą mogli włączyć się także obywatele i przedsiębiorcy. Ministerstwo zamierza wykorzystać nowe technologie, które pojawiają się m.in. w start-upach. Jak przypomniała Streżyńska w zeszłym roku zapowiedziano wprowadzenie mobilnego dowodu tożsamości, a od 11 maja br. w czterech miastach rozpoczął się pilotaż w tym zakresie.

– Obecnie z programu mDokumenty korzysta 1,3 tys. osób w Łodzi, Koszalinie, Ełku i Nowym Wiśniczu – powiedziała minister. Po wdrożeniu mobilnego dowodu tożsamości pojawią się kolejne dokumenty: pakiet kierowcy, zawierający dokumenty kierowcy i pojazdu, legitymacje studenckie i szkolne, dokumenty mieszkańca miasta, np. karta miejska, a także dokumenty emeryta i rencisty, osoby niepełnosprawnej i karta dużej rodziny. Wszystko, znajdzie się w telefonie komórkowym lub będzie można załatwić przez telefon komórkowy w zależności od tego, jaki to będzie dokument. Obsługa mDokumentów nie wymaga instalowania na telefonie żadnej aplikacji. Pełni on rolę narzędzia służącego do autoryzacji danych. Każdorazowo na telefon będzie przychodził SMS z unikatowym kodem. Do skorzystania z testowanej usługi niezbędny jest telefon komórkowy oraz posiadanie Profilu Zaufanego. Wszystkie informacje na temat obywateli korzystających z mDokumentów będą pozostawały w rejestrze państwowym. W przypadku zgubienia telefonu nie będzie to miało wpływu na poziom bezpieczeństwa danych osobowych użytkownika.

 

 

 

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj