Autobus elektryczny na warszawskich ulicach, fot. Solaris
Volvo 7900 Electric podczas ładowania za pomocą pantografu, fot. Volvo
Fot. Volvo
Autobus elektryczny City Smile EB jeździ m. in. po ulicach Lublina, Krakowa i Głowna, fot. Ursus Bus
Inowrocławski autobus elektryczny Urbino 12 electric wyposażony jest w system ładowania typu plug-in, fot. UM Inowrocław
1 / 4
Elektryfikacja taboru miejskiego rozpoczęła się w polskich miastach na dobre. Pasażerowie cieszą się udogodnieniami, cichą jazdą, a przede wszystkim czystszym powietrzem, a miasta coraz chętniej kupują autobusy elektryczne.
Artykuł pochodzi z październikowego wydania miesięcznika “Czysta Energia”.
Władze miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców. Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska powoli stają się normą, a nie ewenementem. Miasta testują pojazdy elektryczne i składają wnioski o ich dofinansowanie, ponieważ koszt zakupu autobusów elektrycznych często przekracza możliwości budżetów ich i miejskich spółek komunikacyjnych.
Miasta małe…
Władze Jaworzna chcą zwiększyć ilość ekologicznych pojazdów. Obecnie wśród 60 autobusów wchodzących w skład Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej jeden jest elektryczny. Testowany był także drugi autobus elektryczny z Chin. Przedsiębiorstwo zawnioskowało w sumie o dofinansowanie zakupu 22 autobusów elektrycznych wraz z niezbędną do ich obsługi infrastrukturą.
– Obecnie projekt oczekuje na zakończenie oceny merytorycznej przez Urząd Marszałkowski w Katowicach. W przypadku podpisania umowy o dofinansowanie autobusy będą sukcesywnie wdrażane do eksploatacji w 2017 r. Spółka stara się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita kwota projektu została oszacowana na 59 962 500 zł, z czego 41 437 500 zł to dofinansowanie – wyjaśnia Katarzyna Florek z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Podkreśliła ona również, że po ponad rocznej eksploatacji pierwszego autobusu elektrycznego można stwierdzić, że jego eksploatacja jest ekonomicznie uzasadniona. Wysokie koszty zakupu rekompensują oszczędności wynikające z dużo tańszej eksploatacji.
Mateusz Figaszewski, zastępca dyrektora ds. PR w Solaris Bus & Coach
Autobusy elektryczne są przede wszystkim całkowicie bezemisyjne w miejscu ich użytkowania. Nawet jeśli, tak jak w Polsce, większość energii elektrycznej do ich ładowania pochodzi z elektrowni węglowych, to i tak autokary te są bardziej przyjazne dla środowiska niż najnowocześniejsze pojazdy spalinowe. Nie emitują do atmosfery w miastach żadnych szkodliwych substancji. Ponadto są niezwykle ciche, co także ma niebagatelne znacznie w dużych aglomeracjach. Wiele europejskich miast, takich jak Amsterdam czy Paryż, ale także Warszawa, planują w przyszłości zakup tylko i wyłącznie autobusów bezemisyjnych, by obniżyć ryzyko zanieczyszczania środowiska przez transport publiczny.
Nasz autobus elektryczny Solaris Urbino podczas targów IAA w Hanowerze otrzymał tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku. To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześnie pierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego.
– Zadaniem miasta jest ciągła poprawa jakości życia mieszkańców, a ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska ma na to bezpośredni wpływ. Autobus elektryczny to także o wiele wygodniejszy pojazd niż jego odpowiednik napędzany silnikiem diesla. Ponadto porusza się niezwykle cicho, płynnie i nie emituje żadnych spalin. – dodaje K. Florek. W mieście funkcjonuje już jedna stacja do ładowania autobusów elektrycznych, a budowę kolejnych czterech przewidziano w projekcie.
Szczególną uwagę na jakość powietrza zwraca się w miejscowościach uzdrowiskowych. Do takich miast należy Inowrocław. Tabor tego miasta składa się z 36 autobusów, w tym 2 elektrycznych i 10 hybrydowych. Autobusy elektryczne zastąpiły stare i wysłużone Jelcze 120 MM/2.
– Inowrocław jest miastem uzdrowiskowym i dbanie o jakość powietrza ma znaczenie dla dalszego rozwoju branży uzdrowiskowej i renomy inowrocławskiego zdroju. Nowoczesny tabor stanowi również wizytówkę miasta i warto zadbać o to, aby mieszkańcy i odwiedzający podróżowali w komfortowych warunkach, bez uszczerbku dla walorów środowiskowych regionu – wyjaśnia Konrad Jóźwiak, inspektor Wydziału Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego i Funduszy Europejskich, Urzędu Miasta Inowrocław.
Łączny koszt zakupu dwóch autobusów elektrycznych to 4 514 100 zł brutto, a dofinansowanie wyniosło 3 119 500 zł. Inowrocław zamierza ubiegać się o środki unijne.
– Miasto zakupiło dwa autobusy, aby sprawdzić ekonomiczną zasadność zakupu większej liczby tego typu pojazdów oraz zebrać doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Poza tym istotne były czynniki ekologiczne, takie jak brak emisji spalin, co wpływa na jakość powietrza oraz niską emisję hałasu – dodaje K. Jóźwiak.
Autobusy są ładowane przez znajdujące się na terenie zajezdni ładowarki przewodowe, mogące obsługiwać jednocześnie dwa pojazdy. Ładowanie w zakresie od 20 do 80% trwa ok. 4 – 5 godzin. Naładowane autobusy mają zasięg ok. 150 km. Inowrocław rozważa też możliwość zakupu kolejnych 10-15 autobusów elektrycznych przy wsparciu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz w łatwy sposób otrzymywać najnowsze i najważniejsze informacje z branży gospodarki komunalnej i ochrony środowiska?