Ekologiczne paliwo zasili gdyńskie autobusy. Gmina podpisała list intencyjny zakładający realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi.

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreśla, że niskoemisyjny transport to od lat  wizytówka miasta.

– Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo – podkreśla W. Szczurek.

W trosce o środowisko

Instalację oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku wybuduje Lotos. Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje około 13 t/h wodoru, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Lotosu produkują w ciągu godziny.

Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji. Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999 proc. (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Bodziec dla gospodarki

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem.

Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu. Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika.

W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

List intencyjny pomiędzy Gminą Miasta Gdyni, a grupą Lotos został podpisany 3 kwietnia br.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj