Kraków chce być „smart” i od lat stawia na inteligentny rozwój. Nowoczesne miasto i dobrze funkcjonująca metropolia to cel, do którego władze miasta konsekwentnie i wielokierunkowo dążą.

Artykuł pochodzi z majowego wydania „Przeglądu Komunalnego” (o5/2016). 

Kraków ma już w znacznym stopniu rozwinięte ważne funkcje metropolitalne w obszarach dziedzictwa historycznego, turystyki międzynarodowej, zaplecza konferencyjno-hotelowego, kultury, nauki i nowoczesnej gospodarki. Kolejnym ważnym aspektem, bez którego nie może być mowy o prawdziwie nowoczesnej metropolii, jest kapitał intelektualny, ściśle związany z wysokim poziomem kształcenia na prestiżowych i rozpoznawalnych na świecie uczelniach wyższych. Kraków to w końcu jedno z najbardziej atrakcyjnych gospodarczo miast Europy Wschodniej, co dobitnie pokazują liczby dotyczące lokowanych tu firm zagranicznych. Potencjał demograficzny i naukowy, dostępność dobrze wykształconej kadry, nastawione na rozwój planowanie przestrzenne, korzystne położenie geograficzne, specjalna strefa ekonomiczna i inne obszary atrakcyjne inwestycyjnie należą do najważniejszych atutów miasta, a harmonijny i zrównoważony rozwój jest jego znakiem rozpoznawczym.

MTP 300 x 250

Krakowskie Obserwatorium

Siłą napędową i motorem rozwoju Krakowa są bez wątpienia jego mieszkańcy. To ich oczekiwania i potrzeby związane z podnoszeniem standardów życia są najważniejszym źródłem inspiracji przy wyborze i realizacji projektów i inicjatyw miejskich. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce udostępnił w 2014 r. interaktywne narzędzie: serwis Obserwatorium.

Obserwatorium jest serwisem mapowym integrującym w jednym miejscu wiele danych. Umożliwia każdemu sprawdzenie przez Internet wielu informacji dotyczących przestrzeni Krakowa. Serwis przydatny jest dla osób planujących budowę domu, zakup własnego „M”, a także dla deweloperów i inwestorów. Dzięki portalowi poznać można m.in. numery, kształt i powierzchnię działek, dowiedzieć się, jakie jest ich uzbrojenie i czyją są własnością, jakie w minionym roku wydano decyzje architektoniczne w ich sąsiedztwie oraz jakie są ceny transakcyjne lokali mieszkalnych na danym obszarze. Portal prezentuje dane w różnych zestawach, które tworzą kompozycje mapowe. W serwisie dostępnych jest wiele warstw: pozwolenia i decyzje architektoniczne, decyzje środowiskowe związane z wycinką i nasadzeniem drzew, planowanie przestrzenne, inwestycje strategiczne, ewidencja gruntów i budynków, drogi, ochrona przyrody, struktura własności, rejestr cen – transakcje lokali, zagospodarowanie, uzbrojenie terenu, komunikacja. W serwisie można zobaczyć dane opisujące nie tylko aktualny stan przestrzeni miejskiej, ale także czasy historyczne oraz planowane w przyszłości zmiany i kierunki rozwoju. Zainteresowani mogą na przykład prześledzić mapy historyczne obrazujące obszar Krakowa i jego rozwój od roku 1730 do czasów współczesnych. Miasto stale rozwija portal i prezentuje w nim coraz więcej informacji z urzędowych zasobów, a dostępne w nim dane są stale aktualizowane. W 2015 r. portal został uruchomiony w dwóch dodatkowych wersjach językowych: angielskiej i niemieckiej, a także w wersji dedykowanej dla urządzeń mobilnych.

Inteligentne poruszanie się po mieście

Kolejnym ważnym przykładem wdrożeń technologii smart jest aplikacja mobilna „myKRK”, skierowana do turystów, ale również do mieszkańców Krakowa. Jest to bezpłatny przewodnik po Krakowie. W najnowszej wersji znajdziemy wiele innowacji: pierwszą z nich jest „planer” – czyli opcja, w której możemy ułożyć własny plan zwiedzania miasta, wybierając najbardziej interesujące punkty. Kolejnym nowym narzędziem jest „nawigacja do punktu” – dzięki niemu oprogramowanie zaprowadzi nas do wybranego miejsca, którym może być zabytek, hotel czy też restauracja. Dodana została również opcja „w okolicy”, dzięki której aplikacja, za pomocą geolokalizacji, informuje nas o obiektach znajdujących się w bezpośredniej odległości – może to być muzeum, stacja KMK Bike, a nawet automat biletowy. Aplikacja podzielona jest na 11 kategorii. W każdej z nich znajdziemy istotne wiadomości na temat miasta: mapa Krakowa, aktualności, wydarzenia, zwiedzamy Kraków, trasy turystyczne, informacje praktyczne, kultura, miasto i samochód, komunikacja miejska, Kraków rowerem, Kraków samochodem. Aplikacja dostępna jest także w języku angielskim. Przed Światowymi Dniami Młodzieży w 2016 r. planowane jest także uruchomienie wersji w języku hiszpańskim oraz rozbudowa aplikacji o informacje związane bezpośrednio z ŚDM.

Ponadto Kraków realizuje unijny projekt „Rozwój systemu zarządzania transportem publicznym w Krakowie”. W ramach projektu na przystankach tramwajowych zainstalowanych jest ponad 300 tablic informacji pasażerskiej, które informują podróżnych o czasie pozostałym do przyjazdu następnej linii tramwajowej oraz o ewentualnych utrudnieniach na mieście.

Elektroniczne tablice informacyjne pojawiły się nie tylko przy przystankach, ale także w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych. Dzięki nim krakowianie są na bieżąco informowani o aktualnej sytuacji komunikacyjnej w mieście.

Warto wiedzieć, że w Krakowie od kilku lat działają dwa systemy sterowania ruchem. Pierwszy to System Nadzoru Ruchu Tramwajowego (TTSS). Ma on za zadanie tak dostosować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, po których porusza się Szybki Tramwaj, by zapewnić priorytet dla tego środka transportu. Na bieżąco analizowana jest sytuacja komunikacyjna w mieście, a w razie zaistnienia problemów – system tak dostosowuje działanie urządzeń sygnalizacyjnych, aby zmniejszyć utrudnienia dla pasażerów. Drugi z systemów to Obszarowy System Sterowania Ruchem (UTCS). To działanie skupia się głównie na regulowaniu ruchu samochodowego i pieszego. Mierzone są liczba pojazdów i ich prędkość, w zależności od sytuacji system przydziela zielone światło. Na niektórych skrzyżowaniach system wykrywa też pieszych i rowerzystów, a także tramwaje, które w newralgicznych punktach miasta mają mieć zapewniony priorytet. UTCS działa między innymi na jednej z głównych arterii miasta – alei Trzech Wieszczów. Od momentu wprowadzenia dynamicznej sygnalizacji udało się tam zwiększyć przepustowość o 25%.

Warto wspomnieć także o niedawno ukończonym projekcie dotyczącym wymiany oświetlenia ulicznego na nowe energooszczędne oświetlenie LED-owe. W ramach projektu wymieniono ponad 4000 sztuk opraw oświetlenia ulicznego wraz z rozbudową warstwy telemetrycznej. Modernizacja oświetlenia obejmowała również wymianę infrastruktury towarzyszącej.

1
2
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj