Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Kto określa sposób dokonywania rozliczeń za wody opadowe?

Kto określa sposób dokonywania rozliczeń za wody opadowe?
Anna Kudra, Kancelaria Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners Poznaniu, www.prawodlasamorzadu.pl
02.04.2015, o godz. 8:58
czas czytania: około 5 minut
0

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że przykładowe wskazanie w zatwierdzanej przez radę gminy taryfie na jeden z możliwych wariantów określenia ilości odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych nie narusza przepisów prawa, bowiem nie wyklucza odmiennego uregulowania przedmiotowych kwestii w drodze umowy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

anna kudra
Anna Kudra

Wyrokiem z dnia 17 lutego 2015 r. (sygn. II OSK 1704/13) Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną Gminy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 11 kwietnia 2013 r. (sygn. II SA/Wr 764/12) uwzględniającego skargę na uchwałę rady gminy w przedmiocie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w 2012 r.

Stan faktyczny sprawy

W dniu 21 października 2011 r. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w G. sp. z o.o. złożyło wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla miasta na rok 2012.

W grudniu 2011 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w tej sprawie, uwzględniając wniosek spółki komunalnej i zatwierdzając ww. taryfy. Uchwała wskazywała m.in. że rozliczenie z odbiorcą, który dostarcza ścieki z powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni następuje na podstawie ilości ustalonej w oparciu o wskazania urządzenia pomiarowego. W przypadku braku urządzenia pomiarowego, ilość ścieków opadowych i roztopowych będzie ustalona w sposób określony w umowie, tj. jako iloczyn zanieczyszczonej powierzchni utwardzonej, średnich rocznych opadów oraz odpowiedniego dla danego rodzaju nawierzchni współczynnika spływu lub w inny sposób.

Powyższa uchwała została zaskarżona przez lokalnego przedsiębiorcę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Zarzucił jej on naruszenie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 27 ust. 5 i art. 6 ust. 3 pkt 2 oraz art. 27 ust. 4 i 5 art. ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2006 r., nr 123, poz. 858). Jego zdaniem taryfa zatwierdzona przez radę miasta jednostronnie ustala sposób określenia ilości odprowadzanych ścieków, w sytuacji, gdy nie ma podstaw do szczegółowego uregulowania przedmiotowej materii o charakterze cywilnym w taryfie zatwierdzanej uchwałą rady gminy.

Wskazał on także, że w zaskarżonej uchwale przyjęto niewymieniony w ustawie sposób rozliczania odpłatności (tj. od wielkości powierzchni utwardzonych) w sytuacji, gdy zgodnie z ustawą rozliczenie winno odbywać się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, w przypadku zaś ich braku – jako równowartość ilości wody pobranej lub ilości ścieków odprowadzonych, określonej w umowie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny po stronie przedsiębiorcy

WSA we Wrocławiu, wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2013 r. (sygn. akt II SA/Wr 764/12) uwzględnił skargę przedsiębiorcy i stwierdził, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa.

W uzasadnieniu wyroku WSA wskazał, że umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, która zostaje zawarta między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, ma charakter umowy cywilnoprawnej.

Sąd I instancji uznał, że uchwałodawcza, wprowadzając do taryfy sposób wyliczenia ceny za m3 ścieków opadowych i roztopowych jako iloczyn zanieczyszczonej powierzchni utwardzonej, średnich rocznych opadów oraz odpowiedniego współczynnika lub w inny sposób określony w umowie, wykroczył tym samym bezprawnie poza ustawowy przedmiot regulacji taryfy. Zdaniem WSA, skoro w określonych sytuacjach wprowadzono system umownego określenia ilości odprowadzanych ścieków, to brak jest podstaw dla szczegółowego regulowania tej materii w taryfach, które zatwierdza rada gminy.

Sąd podkreślił także, że zawarte w uchwale „taryfowej” postanowienia są w każdym przypadku wiążące dla przedsiębiorstwa i odbiorców usług, co w praktyce wprowadzałoby pewien wzorzec umowny, a w konsekwencji wykraczało poza sferę przedmiotową taryfy. Na poparcie tej tezy przytoczył także wyrok NSA z 4 grudnia 2012 r. (sygn. akt II OSK 2239/12), który dokonał tożsamej wykładni przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie.

Tym samym WSA stwierdził, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa i nie podlega wykonaniu.

W skardze kasacyjnej Rada Miejska wskazała, że Sąd I instancji błędnie przyjął, jakoby przykładowe wskazanie w taryfie sposobu ustalenia ilości odprowadzonych ścieków, przy wyraźnym zapisie, że ilość tych ścieków będzie ustalona w sposób określony w umowie, wykraczało poza wskazany ww. ustawą przedmiot regulacji taryf.

Naczelny Sąd Administracyjny przyznał rację Gminie

W przedmiotowej sprawie NSA orzekł, że skarga kasacyjna zasługuje na uwzględnienie, a zarzut naruszenia przez Sąd I instancji przepisów prawa materialnego jest uzasadniony. Sąd  I instancji błędnie przyjął, że sformułowanie użyte w kwestionowanej regulacji zaskarżonej uchwały nie pozwala na przyjęcie w postanowieniach umowy różnych sposobów obliczania ilości odprowadzanych ścieków.

NSA wskazał ponadto, że orzeczenie, na które powołuje się Sąd I instancji, w którym została dokonana wykładnia powołanych przepisów, zapadło w odmiennym stanie faktycznym. W powołanym przez WSA wyroku, NSA wskazał, że przepis art. 27 ust. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nie dopuszcza możliwości regulowania (w przypadku braku urządzeń pomiarowych) ilości odprowadzanych ścieków w zatwierdzonych taryfach, ponieważ powinno to nastąpić w drodze umownej, do której odsyła ustawa. Jednakże w rozpatrywanej sprawie treść zapisów kontrolowanej uchwały nie pozwalała na uznanie, że doszło do uchybienia opisanym wyżej regułom ustawowym.

NSA podkreślił, że sformułowanie użyte w kwestionowanej regulacji zaskarżonej uchwały – wbrew twierdzeniu WSA – pozwala na przyjęcie w postanowieniach umowy różnych sposobów obliczania ilości ścieków opadowych i roztopowych w przypadku braku urządzenia pomiarowego, jedynie bowiem przykładowo wskazuje na jeden z możliwych w tej kwestii wariantów. Świadczy o tym użyte w przedmiotowej regulacji wyrażenie: „lub w inny sposób”, które pozostawia otwartą drogę do umownego określenia ilości odprowadzanych ścieków.

Wobec powyższych okoliczności NSA uznał, że skarga ma uzasadnione podstawy i orzekł  o uchyleniu zaskarżonego wyroku w całości, oraz oddaleniu skargi na uchwałę Rady Miejskiej.

Anna Kudra
Kancelaria Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Artykuł opublikowany w serwisie www.prawodlasamorzadu.pl

LOGO pds prawo dla samorądu

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024