Elektryfikacja kilkunastu kilometrów linii kolejowych i nowy przystanek z nietypową numeracją. Pomorska Kolej Metropolitalna otrzymała niemal 62 mln zł unijnych środków na inwestycje w transport. Prace potrwają do 2023 r. 

W pierwszym etapie przewidziano rewitalizację Kolei Kokoszkowskiej, na którą składa się m.in. elektryfikacja linii kolejowych, którą przejdzie ją 17 km linii kolejowej nr 248 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa oraz 1,5 km linii nr 253 stanowiące łącznicę z linią 201.

Nowy przystanek Gdańsk Firoga powstanie przy ul. Szybowcowej, w okolicy, w której swoje siedziby mają głównie firmy z branży IT. Stąd jego nietypowa numeracja: 6@. Będzie zlokalizowany między Matarnią (nr 6) Portem Lotniczym (nr 7).

Koszt przedsięwzięcia realizowanego przez PKM to ponad 89 milionów złotych. Unijne wsparcie w, wysokości 61,7 mln zł, pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Miliony pasażerów PKM

W 2017 r. z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad 3 miliony pasażerów.

– Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji – stwierdza wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

– Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 milionów złotych przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 milionów na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy.

Ponad 100 mld zł z POIiŚ

W Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 ponad 115,6 mld zł przeznaczone jest na najważniejsze inwestycje w sektorach transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia. Między innymi dzięki tym środkom w województwie pomorskim realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości 9,1 mld zł i dofinansowaniu z UE na kwotę blisko 5,4 mld złotych.

Najwięcej pieniędzy trafia na transport. Za 6,2 mld zł (przy około 3,7 mld zł dofinansowania unijnego) realizowane są między innymi budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia. Poza tym Gdynia inwestuje w nowe autobusy i trolejbusy, a Gdańsk modernizuje linie tramwajowe, a także kupuje nowe tramwaje.

Źródło: pois.gov.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj