Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Naprawiacze świata – raport na temat trendów społecznych

Naprawiacze świata – raport na temat trendów społecznych
Cza
16.11.2022, o godz. 8:44
czas czytania: około 2 minut
0

Aż 52% Polaków deklaruje, że chciałoby wdrożyć w swoim życiu zasady zero-waste, jednak wielu z nich (28%) dostrzega przeszkody w postaci braku wsparcia systemowego. Jedna czwarta badanych zwraca uwagę na wysoki koszt takiego życia oraz brak wystarczającej wiedzy na ten temat. Badania na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie mieszkańców kraju zostały przeprowadzone na zlecenie Fundacji Veolia Polska.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Raport zatytułowany “Naprawiacze świata” objaśnia najnowsze trendy społeczne, zmieniające życie w miastach w obliczu wyzwań wynikających ze zmian klimatu. Zawiera analizę 10 kluczowych trendów:

  • Zwiększanie retencji wody w miastach
  • Zazielenianie miast
  • Sąsiedzkie sprzątanie
  • Kawiarenki naprawcze
  • Zorganizowane dzielenie się przedmiotami i rzeczami używanymi w dzielniach i giveboxach
  • Świadome zakupy i ograniczanie konsumpcji
  • Dieta planetarna – rezygnacja lub ograniczanie mięsa i cukru
  • Walka z marnowaniem jedzenia
  • Zrównoważony transport miejski (ze szczególnym uwzględnieniem pieszych)
  • Aktywizm zero-waste

Zmiany w 3 obszarach

Trendy te pokazują zmiany w 3 obszarach: troski o środowisko naturalne, świadomych zmian stylu życia i nawyków oraz dbałości o relacje międzyludzkie. – Za trzydzieści lat w miastach będzie żyć dwie trzecie populacji świata. Dlatego to właśnie one odczują najdotkliwiej konsekwencje zmian klimatu – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, prezes Fundacji Veolia Polska, dyrektor ds. CSR Veolia Energia Polska. – Skuteczne przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom klimatycznym wymaga od nas wszystkich natychmiastowego działania, głębokich i długofalowych zmian społecznych i gospodarczych.

Wyniki raportu Naprawiacze świata

Z pełną treścią raportu można zapoznać się pobierając załącznik. Oto kilka ciekawostek:

  • 59 proc. respondentów deklaruje, że woli naprawiać zepsuty sprzęt, podczas gdy co czwarta osoba chętniej kupuje nowe urządzenie. 16 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.
  • 38 proc. badanych deklaruje, że korzysta z wielorazowych opakowań, 32 proc. unika marnowania jedzenia, a 19 proc. żyje w zgodzie z zasadą zero waste.
  • 14 proc. respondentów oddaje potrzebującym używaną odzież.
  • 28 proc. osób wskazuje brak wsparcia systemowego jako największą przeszkodę do wdrażania koncepcji zero waste. 25 proc. badanych zwraca uwagę na wysoki koszt takiego życia oraz brak wystarczającej wiedzy na ten temat.
  • 52 proc. badanych deklaruje, że chciałoby wdrożyć zasady zero waste w swoim życiu. Największa korzyść postępowania zgodnie z zasadami zero waste to w opinii 60 proc. badanych poczucie, że zostawiamy świat w lepszym stanie dla przyszłych pokoleń.

Badania przeprowadził instytut badawczy SW Research w lipcu 2022 roku. Stanowią one diagnozę świadomości i postaw Polaków wobec trendów ekologicznych. Punktem wyjścia była chęć analizy ruchu kawiarenek naprawczych, które Fundacja Veolia Polska wspiera od 2019 roku.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024