Loterie, zniżki i bezpłatne szczepienia to tylko kilka przykładów nietypowych pomysłów, które mają skłonić mieszkańców do rozliczania podatku PIT w swojej miejscowości. Nic dziwnego, że samorządy prześcigają się w tworzeniu nowych kampanii, ponieważ uzyskane dzięki nim środki są głównym źródłem dochodów dla gminnego budżetu.

Poznań, Łódź i Rzeszów już od kilku lat testują oryginalne rozwiązania, mające zachęcić jak najwięcej osób do odprowadzania podatku PIT na terenach swoich gmin. W jaki sposób zabiegają o wpływy od nowych oraz obecnych podatników?

Wachlarz profitów

W zeszłym roku stolica Wielkopolski zanotowała 1,195 mld zł wpływu z 48-procentowego udziału w podatku PIT mieszkańców, którzy rozliczają podatki w Poznaniu. To nieco mniej niż w 2019 r. (1 mld 221 mln zł), lecz więcej niż dwa lata temu (1 mld 117 mln zł). Aby zwiększyć wpływy do miejskiego budżetu, poznańscy urzędnicy przygotowali zestaw sprofilowanych korzyści dla niemal wszystkich grup mieszkańców. Do pierwszej z nich należą osoby dorosłe oraz uczniowie, którzy korzystają z komunikacji miejskiej. Specjalnie dla nich przygotowano korzystny cenowo Bilet Metropolitalny, który upoważnia do przejazdów tramwajami, autobusami oraz koleją miejską. Ile można zaoszczędzić, korzystając z tego profitu? Osoby dorosłe zapłacą za 30-dniowy bilet tylko 119 zł, czyli aż o 30 zł mniej od pasażerów, którzy nie płacą podatku w...