W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania samorządów ideą roweru miejskiego i elektromobilnością. W Polsce ponad 900 tys. użytkowników wypożyczyło rowery już ponad 16 mln razy. Czy podobny entuzjazm wywołuje temat elektromobilności?

Polacy pokochali rowery miejskie. To wniosek płynący z debaty na temat elektromobilności, która odbyła się w czasie VI Smart City Forum jesienią br. w Warszawie. Najbardziej imponujące wyniki w tym zakresie mają Warszawa i Wrocław. A jak wygląda sytuacja z ekologiczną komunikacją miejską?

Widoczne efekty

Na koniec 2016 r. autobusy elektryczne stanowiły 0,3% wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach pięciu polskich miast: Warszawy (20 autobusów elektrycznych), Krakowa (6), Inowrocławia (2), Jaworzna (2) oraz Lublina (1). Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat po ulicach polskich miast i gmin ma jeździć około tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.

Obecny na warszawskiej debacie Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia, mówił, że tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) oraz Urząd Miejski Wrocławia podpisały trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W jego efekcie do Wrocławia trafią autobusy elektryczne. Na razie będzie ich dziesięć. – Jako pierwsi wprowadziliśmy darmowy abonament dla aut elektrycznych, hybrydowych, które nie wprowadzają spalin do środowiska. Przyznaję jednak, że cały proces wprowadzania...