Kiedy nadchodzi okres jesienno-zimowy, ludziom w miastach zaczynają doskwierać m.in. częste infekcje dróg oddechowych. Mówi się wówczas, że to skutki nieprzyjaznej aury i sezonu grypowego. Jednak warto wiedzieć, że często są to konsekwencje wdychania powietrza zanieczyszczonego niską emisją.

Powietrze w Polsce odznacza się jednym z najwyższych poziomów zanieczyszczeń w Europie. Jednym

z powodów jest brak świadomości ludzi o przyczynach takiego stanu rzeczy oraz fatalnych konsekwencjach przede wszystkim dla zdrowia. Wydaje się więc, że edukacja to podstawa działań naprawczych. Prowadzeniem akcji informacyjno-edukacyjnych w zakresie zwalczania niskiej emisji od lat zajmuje się Dział Edukacji Ekologicznej firmy Abrys. Dotychczas zrealizował on kampanie edukacyjne m.in. dla Świdnicy, Opola, Bydgoszczy, Koła, Chrzanowa, a także Nakła nad Notecią.

Im więcej działań w ramach kampanii, tym większa szansa na skuteczne dotarcie do odbiorców. Kampanie Abrysu są realizowane kompleksowo – od opracowania logotypu i szaty graficznej oraz materiałów promocyjnych (ulotek, broszur, poradników łącznie ze spotami filmowymi i radiowymi), poprzez organizację warsztatów i spektakli dla dzieci, aż do interesujących ekogadżetów, takich jak edukacyjne gry planszowe czy bajki i zabawne komiksy. Nierzadko działania obejmują też szkolenia dla wybranych grup np. straży miejskiej czy seniorów, prelekcje, gry miejskie, konkursy i wiele innych.

– Problem zanieczyszczenia powietrza dotyczy większości Polaków, nawet tych mieszkających w pozornie urokliwych, otoczonych przyrodą miejscowościach. W ramach naszych kampanii chcemy dotrzeć do jak największej liczby odbiorców i w atrakcyjny dla nich sposób nie tylko edukować, ale też skłaniać do natychmiastowego działania. Jestem przekonana, że im więcej działań edukacyjnych podejmiemy, tym szybsze i lepsze efekty odczujemy – podkreśla Małgorzata Masłowska-Bandosz, kierownik Działu Edukacji Ekologicznej firmy Abrys.

Warto wspomnieć, że Abrys jako jeden z pierwszych podmiotów zrealizował kampanię społeczną dotyczącą omawianego problemu – pt. „Misja-emisja”. Kampania trwała trzy lata (2013-2015) i była współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Organizatorzy kampanii zajęli I miejsce w konkursie Ministerstwa Środowiska „Najbardziej aktywni dla czystego powietrza”.

Mikołaj Maternik