W październiku zakończyła się trwająca sześć miesięcy Światowa Wystawa EXPO 2015. Tegoroczna ekspozycja zajęła powierzchnię 110 hektarów. W wystawie wzięło udział 145 krajów, w tym Polska.

Pawilony narodowe – niczym kraje w pigułce – prezentowały kulturę, tradycję, dorobek gospodarczy, walory turystyczne i kuchnię państw. W imprezie uczestniczyły również organizacje pozarządowe i

korporacje. Wystawa okazała się ogromnym sukcesem pod względem frekwencji – zobaczyło ją ponad 21 mln osób.

Motywem przewodnim wystawy odbywającej się w Mediolanie było hasło „Wyżywienie planety, energia dla życia”. W związku z tym wydarzenie dotyczyło problemów związanych z brakiem żywności w niektórych regionach świata, jakością żywienia, GMO, a także edukacją w odżywianiu. Pod uwagę brane były technologie, innowacje, kultura, tradycje i kreatywność związane z przemysłem spożywczym oraz żywnością. Głównym postulatem było prawo do zdrowego, bezpiecznego pożywienia i jego wystarczającej ilości dla wszystkich mieszkańców Ziemi. Jednymi z wiodących tematów były też zachowanie różnorodności biologicznej i ochrona środowiska jako ekosystemu rolnictwa. Trwałym efektem EXPO 2015 będzie z pewnością zredagowany w 19 językach dokument: „Karta mediolańska”, która ma na celu uwrażliwienie ludzkości na kwestię głodu na świecie.

Wielu spośród wystawców nawiązywało wprost do tematyki żywności i rolnictwa przez elementy zielonej infrastruktury, stanowiące część aranżacji pawilonów.

Popularnym elementem wbudowanym w pawilony wystawowe były ściany zielone, wykorzystywane jako uatrakcyjnienie elewacji, samodzielna duża przestrzeń pokryta zielenią albo tło dla monitorów wyświetlających spoty reklamujące dany pawilon i kraj.

Z kolei przykładem wykorzystania technologii dachów zielonych w aranżacji przestrzeni wystawienniczej były ogród w pawilonie Polski albo pawilon Białorusi, gdzie zastosowano kwitnące maty rozchodnikowe.

Niezwykle ciekawą aranżacją z wykorzystaniem elementów zieleni był pawilon Wielkiej Brytanii. Inspiracją do powstania ekspozycji było życie i wpływ pszczół na naszą planetę. Zwiedzanie pawilonu rozpoczynało się od przejścia przez ogród labirynt, stworzony z zieleni, ukształtowany na wzór plastrów miodu. Przejście prowadziło do pawilonu, nad którym znajdowała się aluminiowa i podświetlana konstrukcja w kształcie ula, dostępna do zwiedzania także od środka.

Każda z ekspozycji zawierała elementy zieleni obecne chociażby przed pawilonem – można było oglądać np. owocujące drzewa, miniplantacje warzyw, ciekawie pokazywaną plantację ryżu, uprawy papryki czy łąki kwietne.

Jednym z najwyżej ocenianych pod względem estetyki i atrakcyjności dla zwiedzających był pawilon Polski. Wśród odwiedzających znaleźli się przedstawiciele rządów, sportowcy, artyści, politycy i dziennikarze. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym czy wydarzeniom kulturalnym towarzyszył program promocji gospodarczej i aktywizacji polskich przedsiębiorców (w tym spotkań b2b), koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Ażurowa konstrukcja z tysięcy ekologicznych skrzynek, kwitnący ogród na dachu z rzeźbą wybitnego polskiego artysty, Igora Mitoraja, a przed pawilonem miejsca do odpoczynku pod parasolami w kształcie jabłoni – tak w dużym skrócie prezentowała się nasza narodowa ekspozycja. Ten spójny pod względem estetycznym i wizerunkowym przekaz oraz polska gościnność przyciągnęły do pawilonu ponad milion siedemset tysięcy odwiedzających. Tłumy czekały na zwiedzenie pawilonu, spacer po ogrodzie na dachu, udział w pokazach, koncertach i wystawach. Odwiedzającym rozdano 17 ton polskich jabłek, częstowano ich cydrem i sokiem, a restauracja z polską kuchnią cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.

Światowe wystawy EXPO uznawane są za najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne na świecie. Organizowane są od 1851 r., a odbywają się co pięć lat i przyciągają miliony zwiedzających, zainteresowanych ciekawym designem pawilonów, innowacjami, pomysłami oraz nowinkami ze świata nauki i techniki. EXPO stanowi zastrzyk pomysłów dla przemysłu, a jego celem jest promowanie zmian o zasięgu światowym. Zakończone właśnie EXPO 2015 w Mediolanie z pewnością jeszcze przez wiele lat będzie inspiracją do bardziej efektywnego wykorzystywania zieleni w przestrzeni miejskiej.

 

Katarzyna Wolańska,

Piotr Wolański

APK Dachy Zielone

 

Budka z lodami. P. Wolański
Budka z lodami. P. Wolański
Polski pawilon – ażurowa konstrukcja z tysięcy ekologicznych skrzynek Fot. K. Wolańska
Polski pawilon – ażurowa konstrukcja z tysięcy ekologicznych skrzynek Fot. K. Wolańska
Ogród na dachu polskiego pawilonu. A w nim rzeźba Igora Mitoraja Fot. P. Wolański
Ogród na dachu polskiego pawilonu. A w nim rzeźba Igora Mitoraja Fot. P. Wolański
Pawilon Wielkiej Brytanii Fot. K. Wolańska
Pawilon Wielkiej Brytanii Fot. K. Wolańska
Przykład ściany zielonej na Światowej Wystawie EXPO 2015 Fot. K. Wolańska
Przykład ściany zielonej na Światowej Wystawie EXPO 2015 Fot. K. Wolańska