Beata B. Kłopotek

Jedną z nowości wprowadzonych przez ustawę o odpadach są bazy danych dotyczące wytwarzania i gospodarowania odpadami - centralna i wojewódzkie. Sposób prowadzenia baz danych, zakres dostępu poszczególnych organów do bazy wojewódzkiej i zawartość raportu wojewódzkiego zostały uregulowane w trzech rozporządzeniach Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r.

Są to rozporządzenia w sprawie warunków i zakresu dostępu do wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami (DzU Nr 152, poz. 1738, weszło w życie 12 stycznia br.), w sprawie zasad sporządzania raportu wojewódzkiego (DzU Nr 152, poz. 1739 wejdzie w życie 1 stycznia 2003 r.) oraz w sprawie niezbędnego zakresu informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposobu prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami (DzU Nr 152, poz. 1740, weszło w życie 1 stycznia 2002 r.).

Sposób prowadzenia baz danych

Dla prowadzenia centralnej i wojewódzkich baz danych obowiązkiem zbierania i przetwarzania są objęte następujące informacje: o ilościach i rodzajach wytworzonych odpadów oraz o sposobach gospodarowania nimi, z wyłączeniem olejów odpadowych i komunalnych osadów ściekowych, z podaniem metod odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Do centralnej i wojewódzkich baz powinny też trafić informacje o gospodarce olejami odpadowymi (z wyszczególnieniem ilości olejów ...