Dylematy inwestora
Na jaką umowę się zdecydować ?buduj czy projektuj i buduj? Jak regulować wynagrodzenie ? kosztorysowo czy ryczałtowo? I wreszcie ? czy stosować FIDIC? Przed podmiotem publicznym, który planuje zlecić inwestycję w drodze zamówienia publicznego, stoi wiele istotnych pytań.
Relacje pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego w podstawowym zakresie kształtowane są przezoświadczenia woli złożone przez same strony, a więc wykonawcę i inwestora, zwanego w przypadku zamówień publicznych?zamawiającym.W związku z treścią art. 139 ust.1 ustawy Prawozamówień publicznych (dalej P.z.p.), zasada ta w przypadku umów dotyczących zamówień publicznych będzie jednak podlegać szeregowi ograniczeń.
Co musi zawierać umowa?
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 139 ust.2 P.z.p., zgodnie z którymi zamówienie publiczne wymaga zawarcia pisemnej umowy ? i to pod rygorem nieważności ? chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Ustawodawca wykluczył zatem możliwość, aby zasady realizacji zamówienia publicznego, i to niezależnie od jego wartości, mogły zostać uregulowane w inny sposób,np.poprzez przyjęcie oferty czy w drodze zlecenia.
Postanowienia art. 139 ust.1 P.z.p. nakazują w pierwszej kolejności przy sporządzaniu umowy uwzględniaćprzepisy P.z.p.Do podstawowych ograniczeń, jakie przepisy te wprowadzają w zakresie swobody kształtowania umów w stosunku do prze...