Przybyli, sprawdzili, ocenili…
Kontrola NIK na Warmii i Mazurach
Ocena działań podejmowanych przez gminy na rzecz rozwoju infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach wiejskich woj. warmińsko-mazurskiego to główny cel kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w pierwszym półroczu ubiegłego roku.
Kontrolą objęto 12 urzędów gmin, sześć komunalnych podmiotów gospodarczych, którym gminy powierzyły eksploatację urządzeń infrastruktury wod-kan, oraz spółkę prawa handlowego, zarządzającą obiektami na podstawie zawartej z gminą umowy (patrz ramka). Czynności kontrolne dotyczyły lat 2003-2005.
Dobre strony
NIK pozytywnie ocenił działania gmin w zakresie określania potrzeb w kwestii infrastruktury wod-kan. Konieczne inwestycje w tym kierunku zostały zapisane w studiach uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gmin, programach ochrony środowiska oraz wieloletnich planach rozwoju tej infrastruktury.
Na korzyść gmin przemawia również fakt, iż w badanym okresie nastąpił znaczny wzrost wydatków na inwestycje wodociągowe i kanalizacyjne na wsi (o 31%). Łączny koszt wykonanych zadań w tej dziedzinie wyniósł nieco ponad 253 mln zł. Nakłady na te przedsięwzięcia pochodziły z różnych źródeł, głównie zewnętrznych. Poza środkami pomocowymi z Unii Europejskiej (SAPARD, Phare, ZPORR – 39,7%) były to również środki własne gmin (30,7%), fundusze ochrony środowiska (22%), środki pochodzące z Agencji Nieruchomości Rolnych (4,9%), budżetu państwa (2...
Ocena działań podejmowanych przez gminy na rzecz rozwoju infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach wiejskich woj. warmińsko-mazurskiego to główny cel kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w pierwszym półroczu ubiegłego roku.
Kontrolą objęto 12 urzędów gmin, sześć komunalnych podmiotów gospodarczych, którym gminy powierzyły eksploatację urządzeń infrastruktury wod-kan, oraz spółkę prawa handlowego, zarządzającą obiektami na podstawie zawartej z gminą umowy (patrz ramka). Czynności kontrolne dotyczyły lat 2003-2005.
Dobre strony
NIK pozytywnie ocenił działania gmin w zakresie określania potrzeb w kwestii infrastruktury wod-kan. Konieczne inwestycje w tym kierunku zostały zapisane w studiach uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gmin, programach ochrony środowiska oraz wieloletnich planach rozwoju tej infrastruktury.
Na korzyść gmin przemawia również fakt, iż w badanym okresie nastąpił znaczny wzrost wydatków na inwestycje wodociągowe i kanalizacyjne na wsi (o 31%). Łączny koszt wykonanych zadań w tej dziedzinie wyniósł nieco ponad 253 mln zł. Nakłady na te przedsięwzięcia pochodziły z różnych źródeł, głównie zewnętrznych. Poza środkami pomocowymi z Unii Europejskiej (SAPARD, Phare, ZPORR – 39,7%) były to również środki własne gmin (30,7%), fundusze ochrony środowiska (22%), środki pochodzące z Agencji Nieruchomości Rolnych (4,9%), budżetu państwa (2...