Wytyczne dla ruchu rowerowego do poprawek
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBR) przedstawiła do konsultacji ?Projekt wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego?. Dobrze, że Polska ? wzorem innych krajów ? będzie posiadała krajowy dokument wskazujący, jak należy projektować infrastrukturę rowerową. Szkoda, że zawiera on sporo błędów.
Z powodu braku takiego dokumentu poszczególne miasta, a nawet regiony dotychczas przygotowywały własne standardy projektowe. Projektowany przez KRBR dokument zawiera wiele cennych zapisów, ale, niestety, także błędów formalnych w postaci oznakowania niezgodnego z obowiązującym stanem prawnym na autorskich rysunkach przedstawiających zalecane przykłady. Proponuje rozwiązania wadliwe, a szereg przedstawianych przykładów wymaga wyczerpującego komentarza, aby korzystający z wytycznych nie powielali wad przedstawianych rozwiązań lub nie stosowali ich w niewłaściwy sposób.
Ponadto projekt nie odnosi się do szeregu problemów zidentyfikowanych przez użytkowników, zarządców dróg i ekspertów. Rekomendacje i wnioski w projekcie wytycznych dla poszczególnych rozwiązań są ogólnikowe albo wręcz naiwne (?aspekty pozytywne?, ?aspekty negatywne?). Żadne rozwiązanie (poza formalnymi, wynikającymi z przepisów wymogami dla kontraruchu rowerowego i dla drogi dla rowerów i pieszych) nie ma podanych zgodnych ze stanem obecnej wiedzy wskazówek, pod jakimi warunkami, w jakich sytuacjach i dlaczego dane rozwiązanie należy stosować lub nie.