Łódź solarna zaprojektowana i zbudowana przez zespół WUT Solar Boat z Politechniki Warszawskiej startuje w mistrzostwach Solar Boat Challenge, które odbywają się w Monako między 14 a 16 lipca. Studencka łódź osiąga prędkość 38 km/h, a waży 85 kg.

Monaco Solar Boat Challenge to pierwsze mistrzostwa łodzi solarnych rozgrywane na otwartym morzu. W tym roku odbędzie się ich trzecia edycja. W Monaco Solar Boat Challenge startują zarówno drużyny studenckie, jak również prywatne firmy z sektora energii odnawialnej.

Do zasilania łodzi studentów Politechniki Warszawskiej wykorzystano panele słoneczne. Każdy z nich składa się z tysięcy małych ogniw fotowoltaicznych. Światło słoneczne, padając na fotoogniwo, powoduje emisję elektronów, tworzących prąd elektryczny. Część wygenerowanego w ten sposób prądu trafia do akumulatorów, gdzie jest on magazynowany. Pozostała część jest przesyłana do silnika elektrycznego, który wprawia w ruch śrubę napędową łodzi.

– Skonstruowana przez nas łódź jest bardzo szybka jak na pojazd zasilany wyłącznie energią słoneczną. Osiąga prędkość 38 km/h – podkreśla kierownik projektu Andrzej Gut. Osiągnięcie takiej prędkości jest możliwe dzięki lekkiej konstrukcji. Kadłub jest wykonany z włókna węglowego, dzięki czemu sześciometrowa łódź waży zaledwie 85 kg.

Studenci Politechniki Warszawskiej wystartują w trzech konkurencjach. – Pierwszą i jednocześnie najtrudniejszą konkurencją będzie fleet, czyli maraton. Kolejny dzień zawodów to sprint i slalom. Łódź, która poradzi sobie z trzema odmiennymi konkurencjami, musi być szybka, zwrotna i wytrzymała – zaznacza Andrzej Gut. Przed zawodami studentów czekają jeszcze rygorystyczne inspekcje techniczne. – Zanim przystąpimy do konkurencji, nasza łódź musi spełnić wszystkie warunki regulaminu i zostać zaakceptowana przez organizatorów – dodaje.

Zespół WUT Solar Boat weźmie udział w zawodach po raz drugi. – W poprzedniej edycji wiele się nauczyliśmy, zarówno od strony technicznej, jak i organizacyjnej, co z pewnością usprawniło nasze przygotowania do tegorocznych zawodów – mówi kierownik techniczny projektu Michał Sadowski.

Studenci Politechniki Warszawskiej udoskonalili nową konstrukcję łodzi o hydroskrzydła, które umożliwiają pływanie bezwypornościowe. – Wykonaliśmy autorski projekt hydroskrzydeł, które mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym stopniu redukując opory ruchu. Dzięki temu łódź może płynąć jeszcze szybciej – przekonuje Sadowski. Po przekroczeniu prędkości granicznej kadłub wypchany jest ponad taflę wody. Pod jej powierzchnią pozostają jedynie elementy konstrukcji hydroskrzydeł.

Źródło: PAP Nauka w Polsce

Czytaj więcej

Skomentuj