W ciągu sześciu lat Poznań zbuduje kompletną sieć tras rowerowych, a co 10 podróż po mieście będzie odbywała się rowerem – zakłada projekt Programu Rowerowego na lata 2016-2022. Wkrótce rozpoczną się także konsultacje społeczne proponowanego układu korytarzy rowerowych w mieście.

Obecnie w Poznaniu znajduje się ok. 140 kilometrów dróg i pasów dla rowerów. Podstawowym problemem jest brak spójności oraz ciągłości sieci, jak również wpływająca na bezpieczeństwo niezgodność części rozwiązań ze standardami dla infrastruktury rowerowej, a czasem nawet przepisami obowiązującymi w Polsce. Z tego powodu rower nie jest obecnie masowym środkiem transportu w Poznaniu. Zbyt trudno poruszać się rowerem po mieście np. matce z dzieckiem, która powinna być jednym z głównych adresatów powstającej infrastruktury rowerowej.

ZOBACZ TAKŻE >>> Otwarto pierwszą w Polsce świecącą ścieżkę rowerową [WIDEO]

MTP 300 x 250

swiecaca-sciezka-4

Celem Wieloletniego Programu Rozwoju Ruchu Rowerowego jest zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu ogólnym trzykrotnie w ciągu 8 lat. Do jego opracowania zobowiązała władze Poznania – uchwałą z 5 kwietnia tego roku – rada miasta. Projekt ma jeszcze w tym roku ma trafić na sesję. Wcześniej na jego temat będą mieli okazję wypowiedzieć się w konsultacjach społecznych mieszkańcy.

– Jeżeli uda nam się przekonać radnych miasta, żeby finansowanie dla tego projektu znalazło się w prognozie wieloletniej, to będziemy mogli bardzo szybko przystępować do realizowania kolejnych odcinków – mówi Maciej Wudarski, z-ca prezydenta Poznania. – Ten program rowerowy, to bardzo dobre narzędzie, dzięki któremu, mając środki, nie będziemy musieli poszukiwać rozwiązań dla kolejnych odcinków tras rowerowych. Pozostanie nam już tylko projektowanie i potem wykonanie.

Autostrady i obwodnice dla… rowerów!

Program Rowerowy zawiera zestaw tras, które utworzą spójny system umożliwiający poruszanie się po całym mieście – jak deklarują jego twórcy – w sposób bezpieczny, szybki i wygodny. Realizację projektu przewidziano na lata 2016 – 2022.

– Program to 6 tras radialnych łączących granice miasta, np. wschód-zachód, północ-południe, dwie obwodowe, Wartostrada oraz łączniki umożliwiające włączenie się do tego układu. W sumie do wybudowania będzie około 150 km nowych tras – mówi Daniel Chojnacki z firmy ko projekty, która opracowała program.

– Bardzo ważna jest priorytetyzacja. Cały program powinien być realizowany na zasadzie „kuli śniegowej”. Polega to na tym, że najpierw wykonujemy elementy najmniej konfliktowe, takie jak trasa wzdłuż ul. Kórnickiej (we wschodniej części miasta – red.), a te trudniejsze, takie jak np. ul. Głogowska (prowadząca z centrum na południe, aż do autostrady A2 – red.) zostawiamy na koniec, gdy będzie już więcej rowerzystów i taką decyzję będzie łatwiej podjąć – dodaje D. Chojnacki.

Planowana sieć tras rowerowych w Poznaniu
Planowana sieć tras rowerowych w Poznaniu (kliknij, aby powiększyć)

Autorzy projektu szacują, że w wyniku realizacji Programu Rowerowego w roku 2022 udział ruchu rowerowego w ruchu ogólnym wzrośnie z obecnych 4 do 10%. W 2025 roku na rowerach odbywać się będzie 12% wszystkich podróży po mieście.

– To nie są wszystkie trasy, które przydałyby się w Poznaniu. To szkielet, bez którego nie można wyobrazić sobie osiągnięcia dużego udziału rowerzystów w ruchu – mówi Wojciech Makowski, oficer rowerowy.

Osiągnięcie zakładanych w programie celów ma spowodować znaczne oszczędności. Przy wzroście do 10%, w kieszeniach poznaniaków zostanie blisko 62,5 mln zł rocznie zaoszczędzone na paliwie samochodowym. Wzrost do 12% to już kwota rzędu 76 mln zł.

Więcej na: Poznan.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj