Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Samochody hybrydowe zostały pominięte w ustawie o elektromobilności

Samochody hybrydowe zostały pominięte w ustawie o elektromobilności
jwo
12.01.2018, o godz. 10:06
czas czytania: około 2 minut
1

Przyjęta przez Sejm ustawa o elektromobilności dzięki systemowi zachęt ma skłonić firmy i kierowców do zakupu aut ekologicznych, w tym hybrydowych. Problem w tym, że w przepisach uwzględniono tylko jeden rodzaj samochodów tego typu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Przyjęta właśnie przez Sejm ustawa o elektromobilności dzięki systemowi zachęt ma skłonić firmy i kierowców do zakupu aut z napędem elektrycznym. Ambitny plan rządu zakłada, że w 2025 r. po ulicach będzie jeździć milion takich samochodów.

Ale osiągnięcie tego celu bez wliczania w to klasycznych hybryd będzie trudne do osiągnięcia – podkreślają eksperci. Klasyczne auta z napędem hybrydowym nie zostały jednak objęte zachętami.

Ekologiczny transport to nie tylko auta elektryczne

– Jeżeli dzisiaj chcemy mówić o elektromobilności w Polsce, to nie możemy mówić wyłącznie o samochodach elektrycznych, bo one mają mnóstwo wad: bardzo długi czas ładowania, ograniczony zasięg, ciężkie i duże baterie oraz wysoką cenę – mówi Witold Nowicki, wiceprezes Toyoty na Europę Środkową.

W przypadku Toyoty co trzeci sprzedawany w Polsce samochód to auto hybrydowe. Hybrydy nie zostały jednak uwzględnione przez rząd i posłów w katalogu pojazdów, które objęte zostaną systemem zachęt.

Ustawa o elektromobilności przegłosowana. Strefy czystego transportu wykreślone

Wydzielono co prawda samochody hybrydowe jako osobną kategorię, ale dotyczy to wyłącznie aut plug-in (PHEV), czyli z możliwością ładowania ze źródła zewnętrznego. Te auta są drogie i przez to wciąż mniej popularne, nie mają więc znaczącego wpływu na ograniczenie szkodliwej emisji spalin – mówią eksperci.

Polska definicja hybrydy

– Zadziwiające jest, że rząd tak uparcie mówi „nie” dla klasycznych hybryd, bo cała Europa Zachodnia i Norwegia, na którą rząd powołuje się jako przykład elektromobilności, dają wsparcie nie tylko samochodom czysto elektrycznym, lecz także hybrydom – podkreśla Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR.

Eksperci Toyoty i ZDG TOR podkreślają, że włączenie hybryd pomogłoby także w osiągnięciu jednego z celów ustawy, jakim jest poprawa jakości powietrza w miastach.

– Samochody hybrydowe mają obniżoną emisję zarówno tlenków azotu, jak i cząstek stałych – wszystkich tych substancji, które wpływają na stan naszego zdrowia, układu oddechowego, na jakość życia w miastach. Są to zdecydowanie samochody niskoemisyjne – wyjaśnia Witold Nowicki.

Źródło: Newseria

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


prezes

Komentarz #9085 dodany 2018-01-12 17:45:01

zwykłe hybrydy trzeba było wspierać 10 lat temu, teraz to bez sensu w kontekście rozwoju elektromobilności

Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024