Centrum Recyklingu w Halmstad w Szwecji pokazuje, że w jednym zakładzie można prowadzić recykling makulatury, tworzyw sztucznych, odpadów niebezpiecznych, złomu (w tym metali nieżelaznych), a także frakcji pochodzącej z działającej tam strzępiarki.

Całkowita powierzchnia oddanego do użytkowania 26 października kompleksu odpowiada wielkości 80 boisk piłkarskich, a największe pomieszczenie produkcyjne ma długość 300 m.

Powstałe Centrum Recyklingu Stena Nordic jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego rodzaju obiektów w Europie i największą inwestycją Stena Metall Group. – Centrum Recyklingu Stena Nordic jest odpowiedzią na obecne i przyszłe potrzeby efektywnego, przyjaznego środowisku i zrównoważonego recyklingu. – mówi Staffan Persson, Dyrektor Stena Recycling w Europie.

Recykling na wielką skalę

W zakładzie znajdują się instalacje do przetwarzania makulatury, tworzyw sztucznych, odpadów niebezpiecznych, złomu, w tym metali nieżelaznych, a także frakcji pochodzącej z działającej tam strzępiarki. Stena w Halmstad poddaje recyklingowy 450 tys. lodówek rocznie, z których usuwane są odpady niebezpieczne oraz odzyskiwane cenne metale. Instalacja do metali nieżelaznych ma możliwość przetworzenia 50 ton odpadów w ciągu godziny. W fazie rozbudowy z kolei w obiekcie jest instalacja służąca do recyklingu cennych metali, która będzie największą w Europie.

W centrum wykorzystano wiele zautomatyzowanych procesów, połączono innowacyjne rozwiązania i sprawdzone technologie, które pozwalają na prowadzenie efektywnego recyklingu. Odpady w bardzo krótkim czasie są rozdrabniane i sortowane przy wykorzystaniu magnesów, separatorów wiroprądowych, stołów wibrujących, separacji flotacyjnej i optycznej. Odzyskany materiał może trafić bezpośrednio do hut, odlewni oraz zakładów produkcyjnych.

Nowe produkty, które obecnie wchodzą na rynek różnią się znacznie pod względem surowców, z jakich zostały zbudowane. Rozwój technologii pozwala na zastosowanie wielu nowych materiałów wypierających ilość zastosowanych wcześniej surowców bazowych. Karoserie samochodowe zawierają coraz więcej aluminium, wiele elementów metalowych wypieranych jest przez tworzywa. Procesy i instalacje w Centrum Recyklingu Stena Nordic zaprojektowane zostały w celu możliwości skutecznego i efektywnego wysortowania tych surowców – mówi Piotr Ślusarz, Dyrektor Sprzedaży Outbound i Produkcji w Stena Recycling Polska.

W obliczu wyzwań recyklingu wraków

Wśród odpadów, jakie przetwarza zakład znajdują się m.in. pojazdy wycofane z eksploatacji. Poziom ich odzysku, zgodnie z unijną dyrektywą, powinien wynosić 95 proc. Przez długi czas wyzwaniem dla branży recyklingowej było znalezienie możliwości zagospodarowania mieszanki gumy, tworzyw sztucznych i metali m.in. z wnętrza samochodu, która pozostawała po wysortowaniu materiałów z pojazdu.

Technologia użyta w Halmstad pozwala na odseparowanie z niej jeszcze więcej metalu oraz wykorzystanie pozostałej mieszanki do odzysku energii. Dodatkowo zastosowane rozwiązania pozwalają na strzępienie samochodu w czasie 40 sekund. Obecnie z samochodów po poddaniu ich całemu procesowi recyklingu uzyskiwanych jest 30 różnych rodzajów materiałów. Dzięki temu materiały zyskują nowe życie.

Czytaj więcej

Skomentuj