1 / 6

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała w czwartek opiewającą na sumę ponad 1 mld zł umowę na rozbudowę stołecznego metra. Chodzi o zachodni odcinek II linii: trzy stacje oraz tunel na Woli.

– Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów lewobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii, będą mogli sprawnie przemieścić się dalej – dodaje.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., a kwota kontraktu wynosi niemal 1,15 mld zł. Przewidywany czas budowy to 38 miesięcy. Firma, w konsorcjum z dwiema innymi, wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już półtora roku. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”, które wygrało ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs.

MTP 300 x 250

Wola bliżej centrum

Wgłąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,4 km trasy.  Planowane stacje to: Płocka, umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów, planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej – jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.

Metro za unijne pieniądze

Władze Warszawy wystąpiły o dofinansowanie unijne dla budowy II linii metra, na które miasto otrzyma w sumie ponad 1,8 mld złotych. Pieniądze są przeznaczone na rozbudowę o trzy stacje w kierunku zachodnim (umowa na budowę podpisana w czwartek), trzy stacje w kierunku północno-wschodnim (budowa już trwa), a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów.

Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra. Druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma się zakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcje architektoniczne tych obiektów. Projekty są już w przygotowaniu.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj