1 / 6

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała w czwartek opiewającą na sumę ponad 1 mld zł umowę na rozbudowę stołecznego metra. Chodzi o zachodni odcinek II linii: trzy stacje oraz tunel na Woli.

– Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów lewobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii, będą mogli sprawnie przemieścić się dalej – dodaje.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., a kwota kontraktu wynosi niemal 1,15 mld zł. Przewidywany czas budowy to 38 miesięcy. Firma, w konsorcjum z dwiema innymi, wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już półtora roku. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”, które wygrało ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs.

Wola bliżej centrum

Wgłąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,4 km trasy.  Planowane stacje to: Płocka, umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów, planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej – jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.

Metro za unijne pieniądze

Władze Warszawy wystąpiły o dofinansowanie unijne dla budowy II linii metra, na które miasto otrzyma w sumie ponad 1,8 mld złotych. Pieniądze są przeznaczone na rozbudowę o trzy stacje w kierunku zachodnim (umowa na budowę podpisana w czwartek), trzy stacje w kierunku północno-wschodnim (budowa już trwa), a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów.

Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra. Druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma się zakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcje architektoniczne tych obiektów. Projekty są już w przygotowaniu.

Czytaj więcej

Skomentuj