Należąca do Grupy Veolia spółka EKO-ZEC podpisała umowę na odbiór i zagospodarowanie żużli pochodzących z poznańskiej spalarni odpadów. Zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej będą one wykorzystywane m.in. w budownictwie drogowym.

SITA Energia z Odpadów, czyli operator Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych w Poznaniu powierzyła EKO-ZEC odbiór i zagospodarowanie żużli stanowiących mineralną pozostałość powstałą w procesie spalania odpadów komunalnych.

Żużle, odbierane rocznie w ilości ok. 30 tys. ton, będą stosowane m.in. jako kruszywo do produkcji hydraulicznie związanych podbudów drogowych. Produkcja materiałów dla budownictwa drogowego będzie się odbywała w węźle betoniarskim należącym do EKO-ZEC.

– Współpraca z firmą EKO-ZEC jest dla nas o tyle ważna i istotna, iż mamy do czynienia z doświadczonym partnerem, który przez lata funkcjonowania na rynku nie tylko wyrobił sobie markę, ale jest też kreatorem nowoczesnych i proekologicznych rozwiązań dotyczących zagospodarowania odpadów poprocesowych umowy – mówi Szymon Cegielski, dyrektor kontraktu w SITA.

– Ochrona i odnawianie zasobów świata należą do najważniejszych wartości Grupy Veolia. Dzięki naszym technologiom jesteśmy w stanie efektywnie zagospodarować żużle pochodzące ze spalania odpadów, dając im nowe życie pod postacią materiałów budowlanych. To praktyczna realizacja idei gospodarki cyrkularnej wspierająca Poznań i umożliwiająca rozwój miasta na bazie własnych zasobów – podkreśla z kolei Gérard Bourland, Dyrektor Generalny grupy Veolia w Polsce.

Kontrakt został zawarty na czas nieokreślony. Jego wartość osiągnie około 1,5 mln złotych rocznie po zakończeniu etapu rozruchu instalacji.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

10 Komentarze

  1. PG ma całkowitą rację, takie firmy jak Veolia doskonale wiedzą, co znajduje się w odpadach i stosują zaawansowane technologie przy ich przetwarzaniu. Te żużle to doskonały przykład gospodarki cyrkularnej, która w przeciwieństwie do linearnej, gdzie wszystko jest po prostu wyrzucane, wykorzystuje ponownie raz wytworzony zasób i włącza go ponownie (zwykle po odpowiednim przetworzeniu) do cyklu produkcyjnego -w konsekwencji dzięki taki procesom zyskujemy szansę na zrównoważony rozwój a nie czystą eksploatację, która prędzej czy później zaprowadziłaby nas do wyczerpania zasobów i zdegradowania środowiska naturalnego.

    • Ladne ubieranie w slowa spraw nad ktorymi pracujemy od lat juz w ramach naszej kampani http://makeresourcescount.eu/policy-in-action/
      Jednak uzywanie tych argumentów (bardzo waznych) w kontekcie zuzli pospalarniowych to czyste naduzycie.
      Prosze zauwazyc, ze taki model, nawet przy 100% uzyciu zuzli, to nadal proces bardzo linearny, bazujacy na produkcji, konsumpcji i eliminacji w spalarniach, potrzebujacych duzo zasobow i energi do funkcjonowania.
      Prawdzwie zasobooszczedne rozwiaania juz istnieja. Zarowno w produkcji i konsumpcji produktów, jak i w budownictwie, energetyce czy barzdiej miekkie dzialania jak nowe modele biznesowe.
      Mysle ze bede sie powtarzal, wiec nie będę już ich wymieniał, proszę po prostu skonsultować naszą stronę. http://www.otzo.most.org.pl/zwe/

      z pozdrowieniami,
      Piotr Barczak

  2. ja rozumiem, że te 50 pln za tonę żużla płaci EKO-ZEC? a przychód ze sprzedaży żużla przez Spalarnię wpływa na obniżenie opłat za gospodarowanie odpadów po stronie mieszkańców GOAP?

    No bo to przecież ich odpady – za które płacą.

  3. Cała obwodnica południowa Warszawy została zbudowana na żuzlach. Nowa S3 ma byc zrobiona na żuzlach. Żużle i popioły sa powszechnie stosowane przy budowie dróg. S5 tez ma byc budowana z żużli i popiołów.

    • Czyli jednak się buduje z żużli, dzięki za info, nie mniej jako wrodzony sceptyk jeżeli w całej Polsce do budowy dróg użyto żużli tylko pod Warszawą i dopiero będą wykorzystane do realizacji S5 to procent wykorzystania chyba jest znikomy. Jeżdżąc po Polsce powiem szczerze nie widziałem ani żużla na drogi….

  4. hm, ciekawe.
    Co chwila slyszymy jak to spalarnie znalazly nabywcow na popioly i żużle. Praktyka jednak pokazuje ze te hałdy zostają tylko deponowane ale nie uzywane.
    Ale OK, załóżmy ze zostaną użyte. Mowi się ze, że to dzięki temu będzie trzeba mnie w kamieniołomach wiercić. A ja się pytam, jeśli żużle i popiołu to pozostałości materiałów które możnaby poddać recyklingowi, to w ten sposób na każde 30K ton żużli spalamy 100K materiałów – w ten sposób tracimy je bezpowrotnie. Moglibyśmy z nich zrobić nowe produkty. a tak musimy wiercic po nowe metale, sprowadzac nową ropę do produkcji plastiku, uprawiać nową bawełnę od produkcji ubrań, etc etc – 100 tys ton!

    Nie można też zapomniećo kwestii bezpieczeństwa tych żużli. Tak samo jak nie wiemy co ludzie wrzucają do smieci, tak samo nie wiemy co po ich spaleniu pozostaje – moa tam być wszelskie świnstwa po bateriach, chemikaliach etc. Czy chemy to wsadzać w drogi? naprawde?

    Z pozdrowieniami,
    Piotr Barcza

    • Panie Piotrze na enviconie sprawdzę czy stosuje się pana do gospodarki cyrkuralnej. Tzn czy ma pan stary telefon, czy ma pan niemodne ubrania i znoszone buty, etc. Mam nadzieje, że nie kupuje pan nowych rzeczy tylko daje do naprawy by nie wiercić w ziemi po nowe zasoby. Co do bezpieczeństwa żużli, to prosze sie nie martwić. Firmy zajmujące się odpadami doskonale wiedza, co trafia do smieci w przeciwieństwie do Pana i maja na to odpowiednie rozwiązania technologiczne. Żużle to czysty przykład recyklingu. Cos co było odpadem jest pelnowartosciowym produktem. Odzyskuje się także metale żelazne i nieżelazne, których pan nie chce wydobywać z ziemi. Dodatkowo jest produkowana energia elektryczna i ciepło.

      • 🙂 oczywiscie. Juz na poprzednim enviconie mowilem o mojej marynarce z lumpeksu. A to nie znaczy niemodne czy znoszone.
        JAk to firmy wiedza co trafia do smieci? Sa w stanie zapewnic ze nie ma tam substancji niebezpiecznych?
        Odzysk metali zelaznych i niezelaznych – znam lepsze metody ich odzysku – przy selektywnej zbiorce, przy duzo wyzszej jakosci, bez potrzeby spalania innych cennych frakcji.
        Znam lepsze metody produkowania energi elektrycznej i ciepla.
        z pozdrowieniami,
        Piotr

        PS: co to za anonimowe komentowanie?

  5. ..będą stosowane…
    dobre stwierdzenie
    o ile będą w ogóle, bo może i poprawi mnie ktoś ale z tego co wiem ŻADNE NIE SĄ ani te ze spalania węgla na Karolinie a co dopiero te z odpadów !

Skomentuj