1 / 3

W Gdańsku rozpoczął się montaż pierwszych stacji roweru metropolitalnego Mevo. Instalowanie stojaków trwa też w innych częściach Trójmiasta. Docelowo w 14 gminach będzie 660 stacji. Pierwsze jazdy będzie można odbywać w listopadzie.

Rowery dostarczy spółka-córka Nextbike, firma NB Tricity. W sumie będzie to 4080 jednośladów. Wszystkie będą miały napęd wspomagany elektrycznie.

Montaż stacji rowerów miejskich już się rozpoczął – zbudowano stacje m.in. w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Na większą skalę prace montażowe ruszą na początku października.

CCJ 300 x 250

Rowery Mevo pojawią się w 14 gminach: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice.

Trójmiasto za 40 mln zł kupi 4 tys. elektrycznych rowerów miejskich

Mevo będzie kosztować 40 mln zł

Koszt systemu to w sumie 40 mln zł (dofinasowanie z UE ponad 17 mln). Jest to flagowe i najważniejsze przedsięwzięcie w ramach RPO w na Pomorzu. Mevo to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie.

Działanie Mevo będzie oparte o rowery miejskie czwartej generacji. Każdy pojazd wyposażony jest w moduły GPS i GSM. Wypożyczenie odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Rowery elektryczne dostosowane do terenu

Dlaczego zdecydowano się postawić na rowery elektryczne? Teren aglomeracji trójmiejskiej to obszar rozległy i pofałdowany. Jazda na rowerze nie jest łatwa dla wszystkich, chociażby ze względu na wznoszące się w okolicy wzgórza morenowe. Dzięki rowerom elektrycznym mieszkańcy Trójmiasta mają dojeżdżać do pracy lub szkoły w dobrej kondycji i bez nadmiernego wysiłku. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, chodzi też o to, żeby urzędnicy jeżdżący rowerami nie przyjeżdżali do pracy spoceni.

Do do 18 listopada 2018 r. ma ruszyć 30 proc. systemu. 100 proc. działać będzie od 1 marca 2019 r. Budowa Mevo jest możliwa dzięki współpracy wielu samorządów w ramach aglomeracji. Nowy środek transportu będzie zintegrowany poprzez system specjalnie zlokalizowanych stacji z innymi środkami komunikacji zbiorowej.

System Mevo ma być przystępny cenowo. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie wyższa niż 10 zł. W tej cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu 1,5 godziny, rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego nie wyniesie więcej niż 100 zł (przy zastosowaniu tych samych limitów czasowych, jak przy opłacie miesięcznej).

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Mamy koniec listopada, w niektórych miejscach rzeczywiście pojawiają się stelaże na kilka (5-8 rowerów?), ale to wszystko. Do stacji nie jest podłączony prąd, brak aplikacji … kiedy oficjalnie uruchomienie zostanie przesunięte na wiosnę?

    Lokalizacja tych mikrostacji totalnie od czapki. Chętnie podjechałbym na Politechnikę, ale nie zauważyłem stacji w pobliżu. Nawet znajdę miejsce to w powrotnej drodze nie będę miał czym wrócić. Mniej stacji, ale powinny być większe.

    Powodzenia !!!

Skomentuj