W poniedziałek rozpoczyna się w Polsce “Tydzień gospodarki obiegu zamkniętego”. Warsztaty, szkolenia, wizyty studyjne, konferencje, happeningi to tylko niektóre z działań, w których udział będzie mógł wziąć każdy, kto chce się dowiedzieć czym jest circular economi i jak przekłada się na codzienne życie.

Polish Circular Week to cykl działań, które mają na celu edukację i promocję postaw, zachowań i rozwiązań z obszaru gospodarki cyrkularnej. Organizatorzy chcą zaprezentować jak najwięcej obszarów, w których GOZ ma zastosowanie. Chodzi m.in. o modę, żywność, budownictwo.

“Tydzień GOZ” to okazja, by uświadomić społeczeństwo, że circular economy to nie teoria, a codzienna praktyka każdej osoby. Do współpracy przy organizacji wydarzeń włączyły się m. in. organizacje pozarządowe.

Unisoft 300 x 250

– Podczas Polish Circular Week w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Gdańsku zrealizowanych zostanie 10 inicjatyw, które zwyciężyły w konkursie grantowym „GOZpodarne wyzwanie”. Spośród zgłoszonych przez organizacje pozarządowe pomysłów wyłoniliśmy te, które w największym stopniu promowały ideę cyrkularności i stawiały na edukację w tym zakresie. Utworzenie krawieckiej kawiarenki naprawczej czy pierwszy poznański free shop (Po-Dzielnia), w którym za darmo można zostawić lub wymienić nieużywane ubrania, książki, naczynia, zabawki czy kosmetyki to tylko niektóre z pomysłów, które z pewnością zyskają zainteresowanie konsumentów i będą inspiracją dla kolejnych inicjatyw – zaprasza Aleksandra Surdykowska ze Stena Recycling.

Envicon 2018 750 x 300

Obok świadomości i zaangażowania konsumentów organizatorzy chcą zachęcać do zaangażowania partnerów biznesowych. Circular Week ma pokazać perspektywy biznesowe gospodarki obiegu zamkniętego, a także umożliwić nawiązanie współpracy pomiędzy różnymi grupami zainteresowanych tą ideą społeczno-ekonomiczną. Zaprezentowane zostaną również rozwiązania legislacyjne, które zachęcą firmy do przestawiania swoich linearnych modeli biznesowych na cyrkularne rozwiązania.

– Jesteśmy na początku tej ważnej transformacji. Ponieważ to zmiana całego systemu, w którym funkcjonują różne jednostki, potrzebujemy dialogu, wymiany doświadczeń, współdziałania, inspiracji i przede wszystkim pozytywnej wizji. Circular Week to inicjatywa z ambicją pokazania każdemu z nas, że zrównoważona konsumpcja jest możliwa już teraz  – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna z Ikea.

W Circular Week w Polsce zaangażowało się wiele podmiotów (osoby fizyczne, samorządy, administracja państwowa, organizacje pozarządowe, biznes). Organizatorzy zachęcają do włączania się do wydarzeń – każdy może zostać współorganizatorem Circular Week. Wszystkie inicjatywy umieszczane są na mapie wydarzeń na stronie internetowej akcji.

W ramach “Tygodnia GOZ” zaplanowano m.in. warsztat “Zrównoważona moda”. Odpowiadający na pytania “czym jest recykling w modzie?”, “czy sukienka z „drugiej ręki” może zachwycać?”, “czy musimy ulegać trendom by być stylowym?”. Będzie też warsztat kulinarny “jak nie marnować żywności” oraz śniadanie dla biznesu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Patronat nad wydarzeniem objął m.in. miesięcznik “Energia i Recykling”.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj