Reklama

ad1a FARMTRAC [18.06-02.07.25]

Zmiana w liczeniu emisji CO₂ w motoryzacji to tylko półśrodek

Zmiana w liczeniu emisji CO₂ w motoryzacji to tylko półśrodek
ZM/PAP
14.05.2025, o godz. 9:53
czas czytania: około 3 minut
0

Nowe zasady obliczania kar za nadmierną emisję CO₂ przez producentów samochodów mają dać branży oddech, ale eksperci przestrzegają: to jedynie odroczenie problemu. Europa wciąż nie ma spójnej strategii dla sektora motoryzacyjnego – ocenia Tomasz Bęben, prezes SDCM.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b IA webinar [16.06-01.07.2025]

Parlament Europejski poparł niedawno zmianę w systemie rozliczania emisji CO₂ zaproponowaną przez Komisję Europejską. W praktyce oznacza to, że producenci samochodów osobowych i dostawczych będą mieli więcej czasu – trzy lata zamiast jednego – na dostosowanie się do unijnych celów redukcji emisji. Zamiast kar za przekroczenie limitów w 2025 roku, firmy będą rozliczane na podstawie średniej emisji z lat 2025–2027.

Przy niskim popycie na elektryki, kary się pojawią

Zaproponowane rozwiązanie ma ulżyć europejskim producentom, którzy coraz mocniej odczuwają konkurencję ze strony Chin i USA. Szacuje się, że bez tej zmiany koncerny mogłyby zapłacić nawet 15 mld euro kar już w pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów.

– To tylko półśrodek. Jeśli popyt na samochody elektryczne w UE nadal będzie niski, za trzy lata europejskie firmy i tak zapłacą wysokie kary. Chyba że kupią prawa do emisji od producentów spoza Europy, wspierając ich rozwój – komentuje Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i członek zarządu europejskiej organizacji CLEPA.

Zobacz także: UE łagodzi przepisy dotyczące emisji CO₂ – co to oznacza dla producentów aut?

Transformacja bez narzędzi i kierunku

Choć Komisja Europejska rozpoczęła strategiczny dialog z branżą motoryzacyjną, zdaniem ekspertów brakuje w nim realnych propozycji. – Potrzebujemy konkretnych rozwiązań, nie kolejnych deklaracji. O wyzwaniach już wszystko zostało powiedziane – wskazuje Bęben, nawiązując do niedawnych obrad komisji sejmowej oraz raportu Draghiego.

Krytykuje również wycofywanie się z technologii hybryd plug-in, które – jego zdaniem – mogłyby pełnić rolę pomostu w procesie osiągania neutralności klimatycznej. – Europa ma dopracowane i konkurencyjne rozwiązania PHEV. Odcięcie ich od unijnego wsparcia to błąd – zaznacza.

Od wielu miesięcy branża czeka także na przepisy regulujące zrównoważone paliwa syntetyczne. – Zamiast iść łagodną ścieżką, wspinamy się bez asekuracji najtrudniejszym szlakiem – ocenia ekspert.

Czytaj więcej: Paliwa alternatywne – czy syntetyki uratują europejską motoryzację?

Europejska motoryzacja traci pozycję globalną

Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju europejskie marki były praktycznie niewidoczne, co – zdaniem Bębna – symbolizuje postępujący technologiczny dystans wobec Chin. – Nie jesteśmy dekadę, ale kilkanaście lat za nimi – podkreśla.

Zwraca też uwagę na strukturalne różnice: chińskie firmy rozwijały swoje technologie dzięki wsparciu państwa, mają dostęp do kluczowych surowców i działają w znacznie bardziej przyjaznym otoczeniu regulacyjnym. – Rywalizacja z nimi w zakresie elektromobilności staje się dla Europy coraz trudniejsza – dodaje.

Tymczasem europejscy producenci, mimo silnego zaplecza inżynieryjnego i przewagi w technologii silników spalinowych, zostali zmuszeni do jej porzucenia. – Można było nadal rozwijać tę technologię, by ograniczać emisję CO₂. Zamiast tego postawiono wszystko na jeden scenariusz – podsumowuje prezes SDCM.

Zobacz również: Elektromobilność w Europie: między ambicjami a realiami rynku

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 FORUM RECYKLINGU 2025 [18.06-01.10.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025