Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Nowelizacja prawa wodnego

Nowelizacja prawa wodnego
21.02.2014, o godz. 9:15
czas czytania: około 2 minut
0

Doprecyzowanie i uzupełnienie definicji prawnych wynikających z Ramowej Dyrektywy Wodnej, określenie gminy wiodącej w aglomeracji wodnościekowej oraz wprowadzenie planu utrzymania wód do prawodawstwa polskiego to najważniejsze regulacje nowelizacji prawa wodnego. Sejm skierował projekt do dalszych prac w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Celem  ustawy jest uzupełnienie transpozycji do krajowego porządku prawnego postanowień Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz pozostałych dyrektyw dotyczących gospodarki wodnej – powiedział Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska przedstawiając posłom projekt.  Doprecyzowane zostaną  m.in. definicje  takich pojęć jak:  „powódź” „dobry potencjał ekologiczny” czy „dobry stan wód”.

Projekt ustawy  doprecyzowuje sposób dokumentowania planowania w gospodarowaniu wodami. Plany gospodarowania wodami na obszarze dorzecza mają być  przyjmowane w formie rozporządzenia Rady Ministrów. Planowane jest także  wprowadzenie dokumentu zwanego planem utrzymania wód. Będzie to dokument prawa miejscowego odnoszący się do regionu wodnego przygotowywany i aktualizowany przez właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Najważniejszym postanowieniem jest, aby ten plan, był uzupełnieniem strategicznych dokumentów „wodnych” takich jak wspomniany już plan gospodarowania wodami w dorzeczach, czy plan zarządzania ryzykiem powodziowym oraz podlegał konsultacjom społecznym i ocenie oddziaływania na środowisko. Projekt zakłada też nałożenie obowiązku na marszałków województw przekazywania dyrektorom RZGW propozycji działań jakie zamierzają podejmować przy utrzymywaniu wód na swoim terenie.

W nowelizacji zostały także stworzone  ramy prawne umożliwiające pełną koordynację działań przeciwpowodziowych z realizacją celów środowiskowych dla jednolitych części wód i ochroną przyrody.

Projekt przewiduje,  aby gminy  odpowiedzialne za aglomerację wodnościekową przeprowadzały co dwa lata przegląd ich obszarów i granic oraz w razie potrzeby mogły dokonać stosownych zmian. Jest to odpowiedź na postulaty samorządów, które chciały wprowadzenia elastycznego mechanizmu umożliwiającego dokonywanie zmian w obowiązujących uchwałach sejmików województw wyznaczających aglomeracje. Ta zmiana pozwoli  na systematyczne dostosowywanie obszarów i inwestycji do faktycznych potrzeb.

Wprowadzone zostanie  również pojęcie gminy wiodącej pełniącej rolę koordynującą w aglomeracji. Ponadto, planowane jest  uzupełnienie definicji samej aglomeracji o końcowy punkt zrzutu ścieków komunalnych, co może wpłynąć na  zmniejszenie kosztów realizacji inwestycji w gminach.

– Ten projekt był bardzo szczegółowo konsultowany z gminami. Bezpośrednio na spotkaniach i szkoleniach poświęconych wyznaczaniu obszarów aglomeracji, ale także z korporacjami samorządowymi, i wreszcie na forum Komisji Rządu i Samorządu. Wszystkie te uwagi było bardzo cenne.  To właśnie wójtowie, prezydenci i burmistrzowie najlepiej zdają sobie sprawę i wiedzą co i jak jeszcze trzeba zrobić przy oczyszczaniu ścieków – mówił minister Gawłowski. 


Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024