Reklama

AD1A FITE 2024 [09.07-21.08.24]

Awarie sieci wodociągowej - skąd się biorą?

Awarie sieci wodociągowej - skąd się biorą?
dr inż. Florian Piechurski, Politechnika Śląska w Gliwicach
27.03.2015, o godz. 9:07
czas czytania: około 2 minut
0

RAPORT. Awaria w sieci wodociągowej to uszkodzenie przewodu lub uzbrojenia, powodująca brak możliwości całkowitej lub częściowej dostawy wody do odbiorców, która jest podstawą normalnej jej pracy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Awarie w sieci wodociągowej mogą mieć charakter nagły – z dużym wypływem wody – lub stopniowy – z niewielkim wypływem wody w początkowej fazie, przy czym ten wypływ może się pojawiać na powierzchni terenu lub nie, co zdarza się znacznie częściej. Awarie w sieci wodociągowej są niechcianym, ale nieuniknionym problemem w jej eksploatacji. Dlatego przedsiębiorstwa eksploatujące sieci na danym terenie muszą być wyposażone w sprzęt do ich wykrywania i usuwania.

Awarie nagłe powstają w wyniku znaczących zmian cech wytrzymałościowych materiału. Nie można przewidzieć czasu ich wystąpienia ani okresu ich trwa¬nia, są przyczyną wielu kłopotów nie tylko w eksploatacji.

Awarie stopniowe powstają powoli na skutek nieodwracalnych zmian właściwości pierwotnych materiału w wyniku zużycia technicznego, zmęczenia bądź starzenia.

Awaria w sieci wodociągowej to zjawisko losowe, a bardzo istotne jest ustalenie miejsca jej wystąpienia, co może być utrudnione ze względu na sposób ułożenia rur w gruncie. Pracujące sieci wodociągowe są układami hydraulicznymi i dynamicznymi o ciągle zmieniających się parametrach ciśnienia i natężenia przepływu. Powoduje to zmęczenie materiału rur i armatury, a także obniżenie lub utratę jego wytrzymałości. Nie każda awaria powstała w sieci wodociągowej powoduje przerwę w ciągłości dostaw wody do odbiorców, co również utrudnia jej zlokalizowanie.

Najczęściej przyczyną awarii są braki szczelności i przepustowości rur oraz uszkodzenia uzbrojenia, wymagające naprawy, związanej z zamknięciem przepływu wody w sieci wodociągowej.

Problemem podstawowym, który istotnie wpływa na wielkość strat wody przy wystąpieniu awarii, jest czas upływający od jej pojawienia się do usunięcia. Proces usuwania awarii można podzielić na trzy fazy: pierwszą – powiadomienie – czas upływający od momentu zaistnienia wycieku do odebrania zgłoszenia przez przedsiębiorstwo średnio wynosi ok. 100 – 120 dni, fazę drugą – lokalizację – czas upływający od zgłoszenia wycieku do rozpoczęcia naprawy oraz fazę trzecią – naprawę – czas upływający od rozpoczęcia naprawy do jej zakończenia.

Więcej na ten temat można przeczytać w najnowszym wydaniu miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja” lub TUTAJ.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024