Reklama

AD1A FITE 2024 [09.07-21.08.24]

Studenci zaczynają zmagania w Shell Eco-marathon

Studenci zaczynają zmagania w Shell Eco-marathon
21.05.2015, o godz. 10:33
czas czytania: około 4 minut
0

Ponad 200 studenckich drużyn z 30 krajów rozpoczyna w czwartek zmagania w zawodach Shell Eco-marathon Europe 2015. Zadaniem uczestników - w tym 11 zespołów z Polski - jest pokonanie jak najdłuższego dystansu na przygotowanym przez nich energooszczędnym pojeździe.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. Podczas zawodów młodzi konstruktorzy będą mogli przetestować samodzielnie zaprojektowane i zbudowane pojazdy. Między 21 a 24 maja zmierzą się one na ulicznym torze w Rotterdamie.

W tym roku do finałowych zawodów Shell Eco-marathon Europe zakwalifikowało się 11 zespołów studenckich z sześciu polskich uczelni technicznych.

Politechnikę Warszawską będzie reprezentował zespół SKAP, czyli twórcy pojazdu „Kropelka 2015”. Wyzwaniem, jakie postawili sobie studenci na tegoroczny Shell Eco-marathon Europe, jest pobicie rekordu Polski ustanowionego przez poprzednią „Kropelkę” i przełamanie granicy 1000 km przejechanych na jednym litrze paliwa. Kropelka zbudowana na Politechnice Warszawskiej przez członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) na jednym litrze paliwa przejechała już 659 km, bijąc w ten sposób rekord Polski.

W zawodach weźmie też udział zespół SKAP2 z pojazdem „PAKS+”. W 2013 roku zespół zdobył 1. miejsce w rywalizacji pojazdów w swojej kategorii, z wynikiem 334,2 km przy zużyciu 1 litra benzyny. W ubiegłym roku pojazd osiągnął lepszy wynik, jednak nie utrzymał miejsca na najwyższym stopniu podium. Dystans 376, 5 km/l benzyny dał zespołowi 2. miejsce, za ekipą z Francji, która na 1 litrze benzyny przejechała aż 468,8 km.

“Celem, który sobie postawiliśmy w tym roku, jest osiągnięcie jeszcze lepszego wyniku dzięki nowym rozwiązaniom, które wprowadzamy w pojeździe. W zespole czuć rosnącą adrenalinę i oczekiwanie na moment, gdy efekty naszej całorocznej pracy zostaną poddane próbie w konfrontacji z innymi teamami z Europy” – mówi menadżer zespołu Krzysztof Banasik.

Politechnikę Warszawską, poza zespołami SKAP, będą reprezentowały także zespoły GreenArrow oraz twórcy pojazdu „Hussar” – Simr Team.

Z Politechniki Lubelskiej, która uczestniczy w konkursie od 2010 roku, do Rotterdamu jedzie ekipa ELVIC TEAM – twórcy napędzanego energią elektryczną pojazdu „ELVIC 3 epsilon”. “Nasze przygotowania to wiele miesięcy pracy oraz duża ilość wyrzeczeń. Mamy w końcu kolejną okazję, aby sprawdzić swój projekt w międzynarodowych zawodach” – mówi menadżer zespołu Dominika Pobereszko.

Również od 2010 roku w Shell Eco-marathon obecna jest Politechnika Gdańska. W tym roku będzie reprezentowana przez dwa zespoły: HydrogenCar PG oraz tegorocznego debiutanta, zespół KNKP Racing. Ten ostatni na zawody przygotował pojazd „Sagitta”, przypominający wyglądem kultowego Fiata 126p. “Zdecydowaliśmy się wziąć udział w Shell Eco-marathon Europe, ponieważ jest to doskonała okazja do zdobycia cennych doświadczeń, zarówno pod kątem projektowania pojazdu, jak również możliwości wymiany wiedzy z innymi uczestnikami zawodów” – mówi menadżer zespołu Piotr Andrzejewski.

Z Politechniki Śląskiej na starcie zawodów staną zespoły: Smart Power – twórcy napędzanego baterią elektryczną pojazdu „MuSHELLka” oraz Smart Power Urban z pojazdem „BYTEL”.

Przedstawicielem Politechniki Łódzkiej będzie zespół Iron Warriors, twórcy napędzanego benzyną pojazdu „EcoArrow II” . Wojskową Akademię Techniczną, która weźmie udział w konkursie po raz drugi, będzie reprezentował zespół WAT ECO TEAM i ich trzykołowy bolid „WAT GREEN 2”.

Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: „Prototype” – futurystyczne pojazdy o opływowych kształtach, zaprojektowane z myślą o redukcji tarcia i maksymalizacji wydajności oraz „UrbanConcept” – pojazdy dostosowane do jazdy miejskiej, w których fotel kierowcy pozwala na jazdę w pozycji siedzącej. Pojazdy mogą być wyposażone w jeden z siedmiu napędów: benzyna, diesel, etanol, ciekły gaz, gaz sprężony, zasilanie wodorem, zasilanie akumulatorowe. Polskie zespoły przygotowały siedem futurystycznych pojazdów w kategorii “Prototype” oraz cztery w kategorii “UrbanConcept”.

Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 tys. uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.

W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km. W 2014 roku zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3 tys. 314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Polacy są obecni na Shell Eco-marathon Europe od 2006 roku. Dekadę temu w zawodach wziął udział jeden zespół, który reprezentował Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej.

Obecnie Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji. W tym roku w Ameryce konkurs zostanie rozegrano między 9 a 12 kwietnia w Detroit, w stanie Michigan, zaś azjatycka edycja odbyła się w dniach 26 lutego – 1 marca w Manili na Filipinach.

W tym roku Shell Eco-marathon Europe po raz ostatni odbędzie się w Rotterdamie. W 2016 roku impreza przeniesiona zostanie do Londynu.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024