Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Forum Recyklingu 2015 za nami

Forum Recyklingu 2015 za nami
dl
29.10.2015, o godz. 15:26
czas czytania: około 4 minut
0

Ostatni dzień wystąpień w ramach Forum Recyklingu 2015 dotyczył rozwoju sektora recyklingu pojazdów i rynku obrotu złomem. Spotkanie prowadził Ryszard Gola-Sienkiewicz z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Głogowie. Debatę moderowała Katarzyna Błachowicz, redaktor naczelna czasopisma „Recykling”, organizującego wydarzenie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Pierwszym poruszonym tematem był recykling pojazdów jako ogniwo w gospodarce o obiegu zamkniętym. – Polityka, oprócz zmian w dyrektywach dotyczących odpadów, zakłada stworzenie planu działań gospodarki o obiegu zamkniętym – mówił Łukasz Sosnowski z Ministerstwa Gospodarki. Wpisanie tego systemu do recyklingu pojazdów ma być złożonym procesem, w którego skład wchodzi: wybór surowców (pierwotnych lub wtórnych), projektowanie, produkcja i przetworzenie, dystrybucji pojazdów. – Ta ostatnia kwestia rozumiana jest nie tylko przez pryzmat zakupu, ale też eksploatowania pojazdu – dodał Sosnowski. – Ministerstwo Gospodarki przeprowadziło konsultacje, w wyniku których sformułowano podstawowe założenia nowych standardów: innowacyjność i powiązanie z badaniami i rozwojem, jakość surowców poprzez zrównoważoną konsumpcję i produkcję, nowe możliwości sektora usług – podsumował Sosnowski.

O nowelizacji prawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji mówił Paweł Sosnowski z Ministerstwa Środowiska. Wprowadzono szereg zmian dostosowujących polskie prawo do prawodawstwa unijnego: rezygnacja z systemu opłaty recyklingowej, wprowadzenie bezwzględnego zakazu stosowania ołowiu w przedmiotach wyposażenia i częściach pojazdu oraz przepisów odnoszących się do zagospodarowania zużytych części z samochodów osobowych, w tym obowiązku (odpłatnego) przyjmowania ich przez stacje demontażu. Dodatkowo doprecyzowano sposób tworzenia sieci zbierania pojazdów, ograniczono liczbę prób strzępienia do jednej przeprowadzanej na pięć lat i wprowadzono opłatę produktową nakładaną na stacje demontażu za nieosiąganie wymaganych poziomów.

Dzięki wystąpieniu prof. dr hab. Agnieszki Merkisz-Guranowskiej z Politechniki Poznańskiej, uczestnicy Forum Recyklingu poznali systemy recyklingowe obowiązujące zagranicą. Na uwagę zasługuje Holandia, gdzie w latach 90. podpisano porozumienie sektorowe, a za zarządzanie systemem odpowiedzialne jest Konsorcjum ARN. Stacje demontażu otrzymują dofinansowanie do każdego czystego wraku przekazanego do młyna przemysłowego. Kolejnym przykładem była Dania – tutaj wprowadzono opłaty środowiskowe, których głównym celem jest zlikwidowanie „szarej strefy”. W Norwegii system opłat depozytowych obowiązuje już od 1978r.  We Francji sieć odbioru musi być zapewniona przez producentów, a w Wielkiej Brytanii dodatkowo jest sformułowany wymóg potencjału przerobowego stacji. – Najbardziej rozbudowany system recyklingu na świecie funkcjonuje w Japonii. W państwie tym właściciele pojazdów wnoszą opłaty recyklingowe, ale odpowiedzialność za efektywność i w dużej mierze za organizację sieci ponoszą producenci i importerzy samochodów  – mówiła prof. dr hab. Merkisz-Guranowska.

– Do recyklingu, w porównaniu z innymi dobrami, trafia wysoki odsetek samochodów – rozpoczął Ryszard Gola-Sienkiewicz z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Głogowie, który omówił miejsce branży recyklingu w gospodarce na przykładzie stacji demontażu pojazdów samochodowych. W Stanach Zjednoczonych recyklingowi ma być poddawanych 12 mln aut, a w Europie – 8 mln. – Według statystyk jest to 16. branża jeśli chodzi o dochody uzyskiwane w gospodarce w USA – dodał Gola-Sienkiewicz. Ważnym elementem dotyczącym funkcjonowania branży mają być też kadry. W Polsce w obszarze tym zatrudnionych ma być blisko 5400 osób.

Prof. dr hab. Włodzimierz Urbaniak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu omówił – systematycznie wzrastający – udział tworzyw sztucznych w pojazdach. – Przemysł samochodowy zużywa prawie 7% całkowitej produkcji tworzyw sztucznych i jest to o ok. 114% więcej niż 20 lat temu – mówił prof. Urbaniak. Asortyment tworzyw sztucznych stosowanych w pojazdach jest bardzo duży (przeciętny samochód zbudowany jest z ok. 2 tys. materiałów polimerowych). Stacja demontażu może dostarczyć 100 000 t tworzyw sztucznych. – Najlepsze efekty uzyskuje się, dobierając optymalny model recyklingu dla danego strumienia tworzywa sztucznego – podsumował prof. Urbaniak.

W kolejnej prezentacji, Mariusz Szwedziński z CMC Poland przedstawił warunki przyjęcia złomu do strzępiarki. Reprezentowana przez niego firma zajmuje się produkcją gotowych wyrobów stalowych przy jednoczesnych działaniach minimalizujących ingerencję w środowisko, m.in. ograniczenie emisji pyłowej, czy też zabezpieczenie gruntu i wód gruntowych. Recyrkulacja aluminium była z kolei tematem wystąpienia Przemysława Grzybka z Alumetal. Unikatową właściwością aluminium, obok lekkości, wytrzymałości, czy odporności na korozję, jest jego odnawialność. – Przy odpowiednim podejściu do procesu produkcyjnego, aluminium można wielokrotnie przetwarzać, jednocześnie zachowując na wysokim poziomie jakość produktu końcowego – mówił Grzybek. Udział aluminium w produkcie samochodowym, jeśli chodzi o wagę, systematycznie wzrasta – dodał przedstawiciel Alumetal. Wskutek braku produkcji aluminium pierwotnego, rosnąca konsumpcja aluminium w Europie musi być zaspokojona przez aluminium z recyklingu oraz import tworzywa spoza Europy.

Jakub Smakulski z Eko-Auto przedstawił oblicza szarej strefy. Stowarzyszenie skontrolowało podmioty podejrzane o nielegalny demontaż pojazdów. Głównymi niedociągnięciami ma być oczywiście brak ewidencji jakościowej i ilościowej wytwarzanych odpadów oraz brak wymaganych dokumentów.

Zgodnie z tradycją seminaria zakończyły się debatą prowadzoną przez Katarzynę Błachowicz, redaktor naczelną czasopisma „Recykling”. Ostatnia dyskusja podczas tegorocznego Forum Recyklingu dotyczyła możliwości wprowadzania rozwiązań systemowych w recyklingu pojazdów i  sposobach likwidacji „szarej sfery”. Swoje poglądy przedstawili: Hanna Kończal (zastępca Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska),  Adam Małyszko (prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów), prof. dr hab. Agnieszka Merkisz-Guranowska (Politechnika Poznańska), Jakub Smakulski (prezes Polskiego Stowarzyszenia Stacji Demontażu Pojazdów Eko-Auto).

Katarzyna Błachowicz, redaktor naczelna czasopisma „Recykling”, już teraz zaprasza na kolejną edycję Forum Recyklingu.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024