– Czy to transport wodny, kolejowy, miejski czy autostradowy, praktycznie w każdej części tego sektora można zastosować rozwiązania hybrydowe – mówi Tim Richter, główny inżynier ds. systemów hybrydowych, GE Global Research. – Osiągnięcia GE w dziedzinie dużych maszyn hybrydowych będzie można przenieść do segmentu samochodów osobowych, co może mieć gigantyczny wpływ na rynek motoryzacyjny. Podwyżki cen ropy naftowej uderzyły w konsumentów na całym świecie, ale wpływ rekordowo wysokich cen jest jeszcze bardziej odczuwalny dla firm transportowych. GE od ponad 30 lat pracuje nad pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. Rozwiązania hybrydowe są odzwierciedleniem naszej wiedzy o silnikach, sterowaniu i zarządzaniu energią. Od ciężarówek i holowników, aż po autobusy i lokomotywy, jesteśmy w stanie dobrać technologie z całego sektora transportowego i stworzyć działające, przyjazne dla środowiska i efektywne rozwiązanie.
Najnowsze technologie hybrydowe GE obejmują:
- Hybrydową lokomotywę GE Evolution® Hybrid
- Hybrydowy holownik, opracowany we współpracy z C-MAR Group
- Demonstracyjną wielkogabarytową wywrotkę o napędzie hybrydowym, opracowaną we współpracy z Amerykańskim Departamentem Energii
- Projekt hybrydowego autobusu z technologią ogniw paliwowych, o zerowej emisji zanieczyszczeń, opracowany we współpracy z Amerykańską Federalną Administracją Transportu
Wszystkie te technologie stanowią część inicjatywy GE ecomagination. Ecomagination oznacza zobowiązanie firmy do tworzenia nowych, przyjaznych dla środowiska technologii i produktów, które rozwiązują nasze największe problemy ekologiczne. Systemy GE zgodne z ecomagination, zmniejszające zużycie paliwa i już dostępne na rynku, obejmują:
- Silniki lotnicze GEnx, wyróżniające się niskim zużyciem paliwa, niższą emisją zanieczyszczeń i hałasu, a także wyższą mocą, dłuższym zasięgiem i niższymi kosztami eksploatacji
- Lokomotywy GE z rodziny Evolution®, dające w stosunku do poprzedników nawet 5-procentową oszczędność paliwa i 40-procentową redukcję emisji zanieczyszczeń.
- Nowe oprogramowanie GE Trip Optimizer, które pozwala uzyskać nawet 10-procentową oszczędność paliwa. Trip Optimizer oblicza optymalny profil prędkości dla całej trasy, minimalizując zużycie paliwa i jednocześnie utrzymując obowiązujące rozkłady.
Dział GE Global Research Center pracuje nie tylko nad projektami ‘megahybryd’. Uczestniczy także, wspólnie z Amerykańskim Departamentem Energii (DOE), w dwóch projektach o łącznej wartości 6,8 miliona dolarów, które mają przyspieszyć wprowadzenie na rynek pojazdów hybrydowych zasilanych bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. Pierwszym z nich jest kontrakt o wartości 5,6 miliona USD na opracowanie mniejszych, tańszych i wydajniejszych hybrydowych mechanizmów napędowych dla elektrycznych pojazdów hybrydowych. Celem drugiego projektu, wartego 1,2 miliona USD, jest stworzenie zaawansowanych wysokotemperaturowych kondensatorów o wysokiej gęstości energetycznej. Obydwie technologie są bardzo ważne z perspektywy komercjalizacji pojazdów hybrydowych ładowanych bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. Badania GE obejmują także prace nad akumulatorami dla pojazdów elektrycznych. W ciągu ostatnich miesięcy spółka GE ogłosiła inwestycje w norweskiego producenta samochodów elektrycznych THINK i producenta baterii litowo-jonowo A123Systems. GE Global Research prowadzi pewne badania wspólnie z A123, żeby wesprzeć A123 w tworzeniu nowych akumulatorów, włączając w to modele przeznaczone do pojazdów THINK.
Komentarze (0)