Nowe samochody wcale nie trują mniej niż produkowane dotychczas. Światowy przemysł samochodowy zobowiązał się do obniżenia emisji spalin w nowych samochodach do 120 g CO2/km do 2010 r. W 1995 r. średnio każdy nowy samochód emitował 186 g CO2/km. Badania prowadzone przez pozarządową organizację „Transport i Środowisko” wykazują, że nowe samochody sprzedawane w Europie w 2005 r emitują 160 g CO2/km, podczas gdy Europejski Związek Producentów Samochodów zobowiązał się do emisji przez każdy nowy samochód w 2008 r. średnio po 140 g CO2/km. Jest to dobrowolne zobowiązanie przemysłu motoryzacyjnego na rzecz wypełnienia celów Protokołu z Kioto. Samochody są odpowiedzialne za 15% emisji CO2 w Unii Europejskiej, a Europejski Związek Producentów Samochodów sprzedaje ok. 80% wszystkich aut w Europie. Organizacja „Transport i Środowisko” wzywa do dalszych regulacji na rzecz ograniczenia emisji spalin z samochodów. Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego twierdzą jednak, że ich obowiązkiem jest odpowiadanie na zapotrzebowanie klientów, którzy pragną większych i głośniejszych samochodów. Zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska wcale nie są głównymi wyznacznikami przy zakupie samochodu. Mimo to przemysł samochodowy wydaje rocznie ok. 20 mld euro na badania związane z produkcją samochodów bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska.
Komentarze (0)