Piętrowy autobus hybrydowy budowany jest na podwoziu Volvo B5L, produkowanym w fabryce Volvo w Borås, Szwecja. Nadwozie pierwszych sześciu piętrowców zostało nazwane Gemini i pochodzi z firmyWrightbus z Północnej Irlandii. Autobus ma długość 10,4 m, 66 miejsc siedzących oraz dodatkową przestrzeń dla 20 pasażerów.
Przy budowie nadwozia wykorzystano takie same zasady jak w przypadku Volvo 7700 Hybrid, pokazanego na targach IAA w Hanowerze. Napęd umieszczony jest z tyłu pojazdu. Baterie zostały zainstalowane pod dwoma siedzeniami w dolnym przedziale, zaraz za przednią osią, taka by zminimalizować utrudnienia przy drzwiach wejściowych i zoptymalizować rozłożenie wagi.
Koncepcja hybrydy Volvo została nazwana I-SAM. Składa się na nią rozrusznik, silnik elektryczny oraz generator z elektryczną jednostką kontrolną. I-SAM umieszczony jest pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów Volvo I-shift. Litowe baterie ładowane są w czasie hamowania poprzez generator, a następnie dostarczają energię do silnika elektrycznego.
Równoległa hybryda oznacza, iż autobus może być zasilany silnikiem elektrycznym i spalinowym niezależnie lub równocześnie. Dzięki temu rozwiązaniu autobus mógł zostać wyposażony w mniejszy, 5-litrowy silnik w porównaniu z tradycyjnym 9-litrowym stosowanym w autobusach z tradycyjnym napędem.
Zużycie paliwa oraz emisja gazów cieplarnianych zmniejszyła się o 30%.Natomiast emisja cząstek stałych została zredukowana o 40-50%.
źródło: Volvo
Komentarze (0)