Rufin Makarewicz

Badania ankietowe wykazują, że w Polsce najdokuczliwszymi źródłami hałasu są pojazdy drogowe oraz pociągi. Zgodnie z Działem V Ochrona przed hałasem (Tytuł II Ochrona zasobów środowiska) Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (DzU Nr 62, poz. 627), mapa akustyczna zawiera opis i działania minimalizujące hałas. Według art. 118 oraz art. 179 ww. ustawy, mapy akustyczne wykonują: starostowie, prezydenci miast na prawach powiatu oraz zarządzający obiektami, które są źródłem negatywnego oddziaływania hałasu na znacznym obszarze1. Rozporządzenie, które prawdopodobnie wejdzie w życie 30 czerwca 2002 roku, mówi, że mapy sporządza się dla dróg i linii kolejowych, o natężeniu ruchu przekraczającym, odpowiednio, 3 mln. pojazdów rocznie oraz 20 tys. przejazdów kolejowych rocznie. Mapę sporządza się dla obu stron drogi, w pasach o szerokości 300 m.

Dokuczliwość hałasu

Zazwyczaj dokuczliwość hałasu wiąże się z pojedynczym człowiekiem, o „uśrednionej” reakcji na hałas. Można powiedzieć, że jest to dokuczliwość indywidualna. Jej miarą jest omówiony niżej równoważny poziom dźwięku A (w decybelach - dB), który oznaczamy symbolem .
Aby przekonać się, że dokuczliwość indywidualna nie wystarcza, rozpatrzmy dwa przypadki hałasu o tym samym poziomie (np. =70 dB), który przeszkadza jednej rodzinie i kilkunastu rodzinom. W drugim przypadku dokuczliwość społeczna

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?