Tempo 30 – ważny element zrównoważonego transportu w miastach cz. I
Tadeusz Kopta
W poprzednich artykułach przedstawiłem w skrócie istotę i niektóre instrumenty zrównoważonego transportu. Dzisiaj chcę omówić TEMPO 30, jako istotny element zrównoważonego transportu w miastach. Temat ten wywołała dyskusja pomiędzy poznańskimi radnymi a zarządzającymi drogami, ale także nad błędnymi rozwiązaniami dyskryminującymi pieszych w obszarach centralnych Krakowa.
Z pewnymi oporami powstają w polskich miastach ulice z TEMPEM 30, realizowane głównie w ramach uspokojenia ruchu. Ograniczają się one przeważnie do obszarów osiedlowych bądź krótkich odcinków ulic w pobliżu szkół lub przedszkoli. I tak np. w Krakowie powstało wiele odcinków ulic układu lokalnego gdzie wprowadzono punktowe ograniczenia prędkości do 30 km/h. Niestety, nie powstają w Polsce wielkoobszarowe strefy z TEMPO 30, tworzone świadomie jako istotny element zrównoważonego transportu. Jeśli nawet powstają takie punktowe miejsca, mające poprawić bezpieczeństwo ruchu, to nie są one wprowadzane kompleksowo, z uwzględnieniem praw wszystkich uczestników ruchu. Ważnym jest, aby poprawa bezpieczeństwa obejmowała wszystkich uczestników ruchu, nie dyskryminując przy okazji najsłabszych, czyli pieszych i rowerzystów. Tymczasem obserwowane w polskich miastach działania na rzecz tzw. poprawy bezpieczeństwa ruchu wiążą się często z dyskryminacją pieszych i rowerzys...
W poprzednich artykułach przedstawiłem w skrócie istotę i niektóre instrumenty zrównoważonego transportu. Dzisiaj chcę omówić TEMPO 30, jako istotny element zrównoważonego transportu w miastach. Temat ten wywołała dyskusja pomiędzy poznańskimi radnymi a zarządzającymi drogami, ale także nad błędnymi rozwiązaniami dyskryminującymi pieszych w obszarach centralnych Krakowa.
Z pewnymi oporami powstają w polskich miastach ulice z TEMPEM 30, realizowane głównie w ramach uspokojenia ruchu. Ograniczają się one przeważnie do obszarów osiedlowych bądź krótkich odcinków ulic w pobliżu szkół lub przedszkoli. I tak np. w Krakowie powstało wiele odcinków ulic układu lokalnego gdzie wprowadzono punktowe ograniczenia prędkości do 30 km/h. Niestety, nie powstają w Polsce wielkoobszarowe strefy z TEMPO 30, tworzone świadomie jako istotny element zrównoważonego transportu. Jeśli nawet powstają takie punktowe miejsca, mające poprawić bezpieczeństwo ruchu, to nie są one wprowadzane kompleksowo, z uwzględnieniem praw wszystkich uczestników ruchu. Ważnym jest, aby poprawa bezpieczeństwa obejmowała wszystkich uczestników ruchu, nie dyskryminując przy okazji najsłabszych, czyli pieszych i rowerzystów. Tymczasem obserwowane w polskich miastach działania na rzecz tzw. poprawy bezpieczeństwa ruchu wiążą się często z dyskryminacją pieszych i rowerzys...