– gminy i powiaty

Hanna Grunt, Krystyna Poślednia

Szczególnie odczuwalna zmiana ustawodawstwa w zakresie zadań organów gmin w obszarze ochrony środowiska nastąpiła w Ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, które to zadania zostały zapisane w Ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU Nr 100, poz. 1085).

Do zadań własnych gmin

zgodnie z ww. przepisami, należy: utrzymanie czystości i porządku w gminie oraz zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji do odzysku albo unieszkodliwiania odpadów komunalnych, stacji zlewnych, w przypadkach, gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty, instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych, ich części oraz szaletów publicznych. Wśród tych zadań jest też: zapobieganie zanieczyszczeniu ulic, placów i terenów otwartych, przez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników uprzątniętych przez właścicieli nieruchomości a także odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodnikach. Obowiązek ten nie leży w kompetencji gminy w stosunku do porządku utrzymywanego na terenach nieruchomości nie będących własnością gmi...