A jednak monopol
Antoni Niedziałkowski
Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „utrzymanie porządku i czystości w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy”. W ramach tych zadań realizowane są również zadania z zakresu gospodarki odpadami. Gospodarowanie odpadami to w rozumieniu Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, w tym nadzór nad takimi działaniami i nad miejscami unieszkodliwiania odpadów.
Realizacja zadań gminy odbywa się przede wszystkim poprzez tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia czystości i porządku lub zapewnienie ich realizacji przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych (art. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Jeżeli do tego prześledzimy art. 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, to sprawa jest prosta: realizacja zadań własnych należy do jednostek samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego. I tej formy realizacji zadań dotyczy przepis art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakładający obowiązek zapewnienia obiektów i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Biorąc to wszystko pod uwagę można wyciągnąć wniosek, że gmina ma do realizacji zadania, za które ponosi pełną odpowiedzialność. Posiada również narzędzia do ich realizacji w postaci włas...
Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „utrzymanie porządku i czystości w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy”. W ramach tych zadań realizowane są również zadania z zakresu gospodarki odpadami. Gospodarowanie odpadami to w rozumieniu Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, w tym nadzór nad takimi działaniami i nad miejscami unieszkodliwiania odpadów.
Realizacja zadań gminy odbywa się przede wszystkim poprzez tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia czystości i porządku lub zapewnienie ich realizacji przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych (art. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Jeżeli do tego prześledzimy art. 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, to sprawa jest prosta: realizacja zadań własnych należy do jednostek samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego. I tej formy realizacji zadań dotyczy przepis art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakładający obowiązek zapewnienia obiektów i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Biorąc to wszystko pod uwagę można wyciągnąć wniosek, że gmina ma do realizacji zadania, za które ponosi pełną odpowiedzialność. Posiada również narzędzia do ich realizacji w postaci włas...