Oszczędzaj klimat
„Ty też masz wpływ na zmiany klimatu” to tytuł kampanii informacyjnej, którą otworzyli w Brukseli przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, i komisarz ds. środowiska, Stavros Dimas. Kampania skierowana jest do obywateli UE i zachęca ich do drobnych zmian w życiu codziennym, które przyczynią się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Poprzez hasła „Oszczędzaj. Wyłączaj. Odzyskuj. Chodź pieszo” i łatwe do zrealizowania porady praktyczne kampania stara się zaszczepić w ludziach poczucie odpowiedzialności i pomóc im w walce ze zmianami klimatu.
Polska edycja została zainaugurowana 6 czerwca br. na Rynku Starego Miasta w Warszawie. Róża Thun, szefowa przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, ubrała Syrenkę Warszawską w koszulkę z logo kampanii. Z kolei m.in. w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, przed Pałacem Kultury i Nauki oraz na ul. Marszałkowskiej stanęły instalacje artystyczne poświęcone problematyce zmian klimatu. Do udziału w kampanii włączyli się też m.in. Anna Samusionek, Reni Jusis, Ilona Felicjańska, Tomasz Raczek, Wojciech Brzozowski oraz Karol Okrasa. Budżet kampanii wynosi 4,7 mln euro. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: www.climatechange.eu.com.

Gminy sfinansują składowisko
Porozumienie dotyczące zasad finansowania składowiska odpadów komunalnych w Raculi k. Zielonej Góry podpisali 7 czerwca br. wiceprezydent Zielonej Góry, burmistrzowie Sulechowa i Czerwieńska oraz wójtowie gmin Zielona Góra, Zabór i Dąbie. Wydatki związane z wykonaniem oraz eksploatacją nowych przedsięwzięć inwestycyjnych na składowisku oszacowano na ok. 17,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na uruchomienie dodatkowej kwatery na odpady, rozbudowę magazynu odpadów niebezpiecznych oraz budowę sortowni szkła. Najwięcej środków na nowe zadania – ok. 11,5 mln zł – będzie pochodziło z budżetu Zielonej Góry. Z kolei sulechowski magistrat dołoży ok. 800 tys. zł.

Dotacje na demontaż
Rada Ministrów wydała 31 maja br. rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, przedłożone przez ministra środowiska.
Opłaty za sprowadzanie pojazdów do Polski oraz wycofywanie ich z eksploatacji NFOŚiGW przeznaczy na finansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (50% środków), na dofinansowanie działań inwestycyjnych dotyczących demontażu takich pojazdów oraz gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku tego demontażu i zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji (30%) oraz na dofinansowanie zbierania przez gminy porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji (20%).
Dopłaty do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji będą udzielane w formie dotacji. Otrzymają je przedsiębiorcy, którzy spełnią warunki dotyczące osiągnięcia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu. NFOŚiGW będzie też udzielał pożyczek inwestorom. Otrzymanie pożyczki będzie zależało od spodziewanego efektu ekologicznego i zastosowanych technologii. Zbieranie przez gminy porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji dofinansowane zostanie w formie dotacji. Wysokość tego dofinansowania zależeć będzie od liczby zebranych pojazdów.

Drzewko za oponę
643 zużyte opony zebrano w czasie VI edycji akcji „Drzewko za oponę”, która odbyła się na terenach leśnych należących do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego oraz w Wejherowie i Oliwie. Najwięcej zużytych opon uczestnicy akcji zebrali z terenu Oliwy – 243 sztuki. Za każdą z nich szkółka leśna Nadleśnictwa Kolbudy przygotowała kilka odmian sadzonek drzew, m.in. sosny, świerku, dębu, brzozy, modrzewia oraz jodły. Organizatorzy akcji, m.in. Klub Dżentelmena Szos, Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku oraz fundator sadzonek – Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku, planują zorganizowanie jesienią kolejnej edycji akcji. Tym razem swym zasięgiem obejmie ona również teren Sopotu i Gdyni.

Rejestr zużytego sprzętu
Firmy zajmujące się zużytym sprzętem AGD od 1 lipca br. muszą wpisywać się do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Inaczej będzie z zakładami usługowymi, które w przypadku świadczenia usługi naprawy sprzętu nie muszą być uwzględnione w rejestrze. Do rejestru będą musiały zostać wpisane firmy, które są jedynie zakładem przetwarzającym sprzęt, a także te, które dodatkowo sprzedają np. niektóre rodzaje żarówek czy sprzęt komputerowy. Rejestr obowiązywać będzie również te podmioty, które sprowadzają wyroby z zagranicy. Oprócz wpisu na listę firma będzie musiała uiścić opłatę rejestrową.

Zielony Suchy Las
89 tys. m3 ziemi, ponad 3 tys. m rur i drenaży oraz 1137 drzew i krzewów – to efekt zakończonej 9 czerwca br. rekultywacji składowiska odpadów w Suchym Lesie k. Poznania. Składowisko zostało podzielone na pięć kwater. Ostatnią z nich, która nosiła roboczą nazwę P-1, zaczęto rekultywować w 2005 r. Prace prowadzono na terenie o powierzchni ponad 6 ha. Polegały one m.in. na pokryciu pryzmy odpadów 20-centymetrową warstwą piasku do odgazowania odpadów, półmetrową warstwą gliny stanowiącą naturalne uszczelnienie rekultywowanego terenu oraz kolejną 20-centymetrową warstwą ziemi. Na tym wszystkim posadzono drzewa i krzewy, a dla ochrony wód gruntowych i gleby ułożono rury i drenaż wewnątrz wraz z dodatkowymi 877 metrami dookoła pryzmy. Jednocześnie zakończono trwające od dwóch lat prace przy instalacji do pozyskiwania biogazu ze składowiska. W tym czasie zbudowanych zostało 40 studni odgazowujących oraz instalacje do przesyłania biogazu.

Ekologiczna wersja podatku
Wyższe wartości norm euro, które stanowią podstawę do wyliczenia podatku ekologicznego od samochodów, w nowej wersji wprowadziło Ministerstwo Finansów. Zaakceptowany przez rząd projekt podatku ekologicznego został nieznacznie zmodyfikowany w porównaniu z jego pierwotną wersją. Wzór na wyliczenie podatku pozostał taki sam. Podatek ekologiczny od samochodów osobowych zależeć ma od pojemności skokowej silnika, wartości normy euro oraz waloryzowanej stawki podatku, która obecnie wynosi 500 zł. Wartości norm euro podwyższono w porównaniu z pierwotnym projektem. Dla normy euro 3 wartość wynosi 2 (poprzednio 1,8), dla euro 2 wartość wynosi 4 (poprzednio 2,8), dla euro 1 wartość wynosi 8 (poprzednio 7,3).
Według prognoz Ministerstwa wprowadzenie podatku ekologicznego zahamuje napływ samochodów starszych (norma euro 1) na korzyść samochodów wyprodukowanych po 1996 r. – o normach euro 2 i wyższych. Ma to przynieść budżetowi 900 mln zł przy zakładanym sprowadzeniu z zagranicy 150 tys. aut używanych oraz 302,5 mln zł przy przewidywanej sprzedaży nowych aut w kraju na poziomie 235 tys. Wcześniejsze prognozy zakładały całkowity wpływ z podatku na poziomie 890 mln zł.

Kolumnę opracował: Sebastian Petrus