Pozostał jeszcze miesiąc
Przypominamy, że tylko do końca sierpnia czekamy na zgłoszenia w tegorocznej edycji Konkursu o Puchar Recyklingu. Liczba nadsyłanych do naszej redakcji zgłoszeń rośnie z każdym tygodniem. Jak corocznie największą popularnością cieszą się kategorie: „Szklana Statuetka”, „Lider Zbiórki Tworzyw” oraz „Złota Bela Makulatury”.
Udział w Konkursie deklarują jednostki, które prowadzą programy selektywnej zbiórki już od wielu lat oraz takie, które dopiero inicjują działania mające na celu minimalizację ilości odpadów trafiających na składowiska.
Od siedmiu lat nasza redakcja zachęca do segregowania odpadów, jednak skuteczność promocji idei recyklingu jest nadal daleka od ideału. Ekologiczne zagospodarowanie odpadów stało się ważnym problemem do rozwiązania zarówno na terenach małych gmin, jak i wielkich aglomeracji miejskich.
Z najnowszych danych Ministerstwa Środowiska dotyczących realizacji przez gminy przepisów ustawy o odpadach wynika, że zaledwie 24% gmin uchwaliło regulamin utrzymania czystości i porządku na swoim terenie, a tylko 6% określiło wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na wywóz śmieci.
Korzyści z segregacji
Ustawa o odpadach stanowi, iż odpady winny być zbierane w sposób selektywny, a podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany nie tylko do selektywnego ich odbierania, ale też do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Korzyści wynikające z wprowadzenia selektywnej zbiórki są oczywiste. To przede wszystkim: redukcja masy i objętości kierowanych na składowiska odpadów, wyeliminowanie ze strumienia odpadów substancji niebezpiecznych, oszczędność energii i minimalizacja zużycia surowców pierwotnych, a także korzyści ekonomiczne ze sprzedaży wyselekcjonowanych surowców. Doświadczenia innych krajów wskazują, że wprowadzenie systemu selektywnej zbiórki surowców wtórnych jest procesem złożonym i długotrwałym, wymaga wielostronnych i kompleksowych przygotowań systemowych, w tym także działań promocyjnych i edukacyjnych. Pomimo obecnych trudności należy zakładać, że selektywne gromadzenie będzie w przyszłości głównym elementem systemu gospodarki odpadami w miastach i na terenach wiejskich. Tylko w ten sposób można ograniczyć masę odpadów przeznaczonych do końcowego unieszkodliwienia, w tym zwłaszcza do składowania. Ta metoda została szeroko wdrożona w wysoko rozwiniętych krajach UE, gdzie przy maksymalnym nasileniu działań udaje się odzyskać ze strumienia odpadów średnio 40-60% ogólnej ilości surowców wtórnych.
Funkcjonowanie systemu winno zapewniać realizację zasady: im czystszy surowiec wtórny – tym mniejsze koszty jego przetworzenia; im więcej odzyskanego surowca – tym mniejsze koszty transportu i utylizacji odpadów na składowisku. Segregacja odpadów komunalnych i ich towarowe traktowanie w postaci surowca do dalszego przetworzenia jest nakazem społecznym i ekonomicznym.
Dlatego wszystkie jednostki, które prowadzą selektywną zbiórkę odpadów, przekazują je do powtórnego wykorzystania oraz wpływają na poprawę świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa – zapraszamy do udziału w Konkursie.
Przypominamy, iż w Konkursie mogą brać udział urzędy gmin i starostwa powiatowe, związki komunalne gmin i powiatów, zakłady gospodarki komunalnej oraz inne podmioty gospodarcze, mające zezwolenie na usuwanie odpadów stałych. W kategorii „Edukacja Ekologiczna” oceniane są projekty zarządzane i wspierane przez jednostki zgłoszone do Konkursu w pozostałych kategoriach bądź szkoły, organizacje ekologiczne, parki krajobrazowe, parki narodowe, leśne kompleksy promocyjne, ośrodki edukacyjne (w tym centra edukacji ekologicznej) działające na rzecz edukacji w zakresie selektywnej zbiórki, wskazane i rekomendowane przez podmioty biorące udział w Konkursie. W Konkursie nie mogą uczestniczyć podmioty gospodarcze, które w zakresie gospodarki odpadami zajmują się wyłącznie recyklingiem odpadów, organizacje odzysku ani instytucje finansujące przedsięwzięcia z zakresu edukacji ekologicznej.
Laureaci i nagrody
Podstawowymi kryteriami oceny w każdej (z wyjątkiem „Edukacja Ekologiczna”) kategorii Konkursu są: masa zebranego surowca wtórnego metodą zbiórki selektywnej, masa zebranego surowca wtórnego w przeliczeniu na jednego mieszkańca obszaru objętego zbiórką, rozwiązania systemowe zgodne z wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi programami gospodarki odpadami, skuteczność i innowacyjność działań edukacyjnych wspierających program, odpowiednie przygotowanie surowca do przetwórstwa/recyklingu zgodnie ze standardami danej branży oraz ilość przekazana do recyklingu (zgodnie z ustawą o odpadach).
Wszyscy chętni mogą zgłaszać udział w wybranych kategoriach bądź zadeklarować chęć startu we wszystkich. To właśnie oni mają szansę na zdobycie jednego z czterech Pucharów Recyklingu, których fundatorami są: Bank Ochrony Środowiska, Ministerstwo Budownictwa, Związek Miast Polskich oraz Polska Izba Ekologii.
Tegoroczna pula nagród zapowiada się interesująco. VII edycję poparł Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, fundując nagrody finansowe (w sumie 60 tys. zł) dla laureatów w kategorii „Zielona Bateria” i „Edukacja Ekologiczna”, oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Wrocławia, Zielonej Góry, Łodzi, Torunia i Olsztyna, które nagrodzą laureatów z terenu swojego województwa. Nagrodami rzeczowymi w Konkursie są zestawy pojemników do selektywnej zbiórki odpadów oraz 10 tys. sztuk worków.
VII edycja Konkursu obejmuje przedsięwzięcia realizowane w okresie od 1 września 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. Zgłoszenia do Konkursu przyjmowane są w dwóch etapach: termin nadsyłania Deklaracji udziału upływa 31 sierpnia 2006 r., a Szczegółowych formularzy zgłoszeń wraz z wymaganymi załącznikami – 15 września 2006 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Finał Konkursu odbędzie się w listopadzie podczas Międzynarodowych Targów Ekologicznych POLEKO 2006 w Poznaniu.
Bieżące informacje, Regulamin Konkursu i Deklaracja udziału dostępne są na stronie internetowej www.abrys.pl/konkurs oraz w siedzibie redakcji.
Romana Musielak
Udział w Konkursie deklarują jednostki, które prowadzą programy selektywnej zbiórki już od wielu lat oraz takie, które dopiero inicjują działania mające na celu minimalizację ilości odpadów trafiających na składowiska.
Od siedmiu lat nasza redakcja zachęca do segregowania odpadów, jednak skuteczność promocji idei recyklingu jest nadal daleka od ideału. Ekologiczne zagospodarowanie odpadów stało się ważnym problemem do rozwiązania zarówno na terenach małych gmin, jak i wielkich aglomeracji miejskich.
Z najnowszych danych Ministerstwa Środowiska dotyczących realizacji przez gminy przepisów ustawy o odpadach wynika, że zaledwie 24% gmin uchwaliło regulamin utrzymania czystości i porządku na swoim terenie, a tylko 6% określiło wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na wywóz śmieci.
Korzyści wynikające z wprowadzenia selektywnej zbiórki są oczywiste.
Korzyści z segregacji
Ustawa o odpadach stanowi, iż odpady winny być zbierane w sposób selektywny, a podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany nie tylko do selektywnego ich odbierania, ale też do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Korzyści wynikające z wprowadzenia selektywnej zbiórki są oczywiste. To przede wszystkim: redukcja masy i objętości kierowanych na składowiska odpadów, wyeliminowanie ze strumienia odpadów substancji niebezpiecznych, oszczędność energii i minimalizacja zużycia surowców pierwotnych, a także korzyści ekonomiczne ze sprzedaży wyselekcjonowanych surowców. Doświadczenia innych krajów wskazują, że wprowadzenie systemu selektywnej zbiórki surowców wtórnych jest procesem złożonym i długotrwałym, wymaga wielostronnych i kompleksowych przygotowań systemowych, w tym także działań promocyjnych i edukacyjnych. Pomimo obecnych trudności należy zakładać, że selektywne gromadzenie będzie w przyszłości głównym elementem systemu gospodarki odpadami w miastach i na terenach wiejskich. Tylko w ten sposób można ograniczyć masę odpadów przeznaczonych do końcowego unieszkodliwienia, w tym zwłaszcza do składowania. Ta metoda została szeroko wdrożona w wysoko rozwiniętych krajach UE, gdzie przy maksymalnym nasileniu działań udaje się odzyskać ze strumienia odpadów średnio 40-60% ogólnej ilości surowców wtórnych.
Funkcjonowanie systemu winno zapewniać realizację zasady: im czystszy surowiec wtórny – tym mniejsze koszty jego przetworzenia; im więcej odzyskanego surowca – tym mniejsze koszty transportu i utylizacji odpadów na składowisku. Segregacja odpadów komunalnych i ich towarowe traktowanie w postaci surowca do dalszego przetworzenia jest nakazem społecznym i ekonomicznym.
Dlatego wszystkie jednostki, które prowadzą selektywną zbiórkę odpadów, przekazują je do powtórnego wykorzystania oraz wpływają na poprawę świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa – zapraszamy do udziału w Konkursie.
Przypominamy, iż w Konkursie mogą brać udział urzędy gmin i starostwa powiatowe, związki komunalne gmin i powiatów, zakłady gospodarki komunalnej oraz inne podmioty gospodarcze, mające zezwolenie na usuwanie odpadów stałych. W kategorii „Edukacja Ekologiczna” oceniane są projekty zarządzane i wspierane przez jednostki zgłoszone do Konkursu w pozostałych kategoriach bądź szkoły, organizacje ekologiczne, parki krajobrazowe, parki narodowe, leśne kompleksy promocyjne, ośrodki edukacyjne (w tym centra edukacji ekologicznej) działające na rzecz edukacji w zakresie selektywnej zbiórki, wskazane i rekomendowane przez podmioty biorące udział w Konkursie. W Konkursie nie mogą uczestniczyć podmioty gospodarcze, które w zakresie gospodarki odpadami zajmują się wyłącznie recyklingiem odpadów, organizacje odzysku ani instytucje finansujące przedsięwzięcia z zakresu edukacji ekologicznej.
Pomimo obecnych trudności należy zakładać, że selektywne gromadzenie będzie w przyszłości głównym elementem systemu gospodarki odpadami.
Laureaci i nagrody
Podstawowymi kryteriami oceny w każdej (z wyjątkiem „Edukacja Ekologiczna”) kategorii Konkursu są: masa zebranego surowca wtórnego metodą zbiórki selektywnej, masa zebranego surowca wtórnego w przeliczeniu na jednego mieszkańca obszaru objętego zbiórką, rozwiązania systemowe zgodne z wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi programami gospodarki odpadami, skuteczność i innowacyjność działań edukacyjnych wspierających program, odpowiednie przygotowanie surowca do przetwórstwa/recyklingu zgodnie ze standardami danej branży oraz ilość przekazana do recyklingu (zgodnie z ustawą o odpadach).
Wszyscy chętni mogą zgłaszać udział w wybranych kategoriach bądź zadeklarować chęć startu we wszystkich. To właśnie oni mają szansę na zdobycie jednego z czterech Pucharów Recyklingu, których fundatorami są: Bank Ochrony Środowiska, Ministerstwo Budownictwa, Związek Miast Polskich oraz Polska Izba Ekologii.
Tegoroczna pula nagród zapowiada się interesująco. VII edycję poparł Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, fundując nagrody finansowe (w sumie 60 tys. zł) dla laureatów w kategorii „Zielona Bateria” i „Edukacja Ekologiczna”, oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Wrocławia, Zielonej Góry, Łodzi, Torunia i Olsztyna, które nagrodzą laureatów z terenu swojego województwa. Nagrodami rzeczowymi w Konkursie są zestawy pojemników do selektywnej zbiórki odpadów oraz 10 tys. sztuk worków.
VII edycja Konkursu obejmuje przedsięwzięcia realizowane w okresie od 1 września 2005 r. do 31 sierpnia 2006 r. Zgłoszenia do Konkursu przyjmowane są w dwóch etapach: termin nadsyłania Deklaracji udziału upływa 31 sierpnia 2006 r., a Szczegółowych formularzy zgłoszeń wraz z wymaganymi załącznikami – 15 września 2006 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Finał Konkursu odbędzie się w listopadzie podczas Międzynarodowych Targów Ekologicznych POLEKO 2006 w Poznaniu.
Bieżące informacje, Regulamin Konkursu i Deklaracja udziału dostępne są na stronie internetowej www.abrys.pl/konkurs oraz w siedzibie redakcji.
Romana Musielak