W zasadzie, mówiąc o profesjonalnej stacji demontażu – „szrot” mogłabym obrazić jej właściciela. Po wejściu w życie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji jak grzyby po deszczu pojawiły się wymagane do niej rozporządzenia. Stąd też 2 listopada 2005 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU nr 143, poz. 1206).
Stacje demontażu, które spełniają przepisy ww. rozporządzenia, nie są już po prostu „szrotami”, tylko profesjonalnymi firmami. Oczywiście nie we wszystkich przypadkach tak jest, gdyż stacje demontażu prowadzone są w znacznej mierze przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP), a koszt ich wyposażenia jest wysoki. Według szacunków Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów koszt wybudowania oraz wyposażenia średniej wielkości nowej stacji demontażu pojazdów wynosi ok. 3 mln zł, z czego koszt inwestycji budowlanych to ok. 2 mln zł. Zakłady niespełniające wymogów rozporządzenia muszą dostosować się do wymogów rozporządzenia i zaprzestać działalności.
Poniższe zestawienia ma pomóc stacjom demontażu w znalezieniu firm oferujących niezbędne dla nich wyposażenie – od pojemnika na odpady po separator odpadów ropopochodnych. Jak zawsze z redakcji wysyłano formularze aktualizacyjne do firm mających ofertę właśnie dla tej branży. Poniżej zostały zamieszczone oferty firm, ...