Podstawowym warunkiem prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami jest wpojenie właściwych zachowań. Dokonuje się tego poprzez odpowiednio prowadzone działania edukacyjne zarówno wśród dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Proces edukacji ekologicznej składa się z trzech etapów: badania świadomości ekologicznej, opracowania programu edukacji ekologicznej oraz realizacji programu.

Realizacja programu edukacji ekologicznej powinna być finansowana ze środków funduszy powiatowych i gminnych, zgodnie z art. 406-408 obowiązującej Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (DzU nr 62, poz. 627, z późn. zm.) oraz z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Środki masowego przekazu również są zobowiązane do realizacji programu edukacji ekologicznej. Artykuł 78 Prawa ochrony środowiska mówi, że środki masowego przekazu są obowiązane kształtować pozytywny stosunek społeczeństwa do ochrony środowiska oraz popularyzować zasady tej ochrony w publikacjach i audycjach. Ponadto ważnym realizatorem programu edukacji ekologicznej są także szkoły wszystkich szczebli i typów.

Ankietowe badanie świadomości ekologicznej
Pierwszym elementem procesu edukacji ekologicznej jest badanie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie gospodarki odpadami. Głównym celem badań jest określenie obszarów wiedzy z zakresu gospodarki odpadami, które powinny być przekazane społeczeństwu. Wyniki tych badań rzutują na dalszy przebieg procesu edukacji. Do oceny św...