Zwolnienia podatkowe prowadzą do zachwiania równowagi pomiędzy przedsiębiorcami mogącymi korzystać z ulg a przedsiębiorcami niekorzystającymi z tego przywileju. Unia Europejska bardzo uważnie przygląda się każdej regulacji prawnej wprowadzanej przez kraje członkowskie. Ma to w różnych sektorach gospodarczych zapobiec monopolizacji, która zagraża rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw.

Powstało kilka aktów prawnych regulujących ingerencję państwa w gospodarkę wolnorynkową w postaci tzw. pomocy publicznej. Pomocą publiczną, z której skorzystało wielu przedsiębiorców, było wydane w 1996 r. rozporządzenie ministra finansów wprowadzające ulgę w podatku dochodowym dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wykorzystania odpadów dla własnej produkcji. Z ulgi skorzystały duże papiernie, ale również małe zakłady recyklingowe, które wykorzystują do produkcji odpady przemysłowe z tworzyw sztucznych. Ulga miała zachęcić przedsiębiorców do inwestycji w nowe technologie wykorzystujące odpady opakowań z tworzyw sztucznych do swojej produkcji. Niestety, nie było żadnego obowiązku selektywnego zbierania odpadów ani osiągania poziomów odzysku czy recyklingu. Tylko nieliczne większe miasta i gminy lub związki gminne wprowadzały selektywną zbiórkę na wzór unijnych krajów, nie znając szczegółów funkcjonowania systemu finansującego osiąganie poziomów odzysku i recyklingu. Dla wielu z nich wprowadzenie segregacji było warunkiem uzyskania dotacji na budowę noweg...