Tabor miejski w polskich miastach jest przestarzały. Większość autobusów nie spełnia norm w zakresie emisji dwutlenku węgla. Powoli wycofywane są z użycia autobusy i tramwaje, otrzymywane masowo w latach dziewięćdziesiątych jako dary z krajów UE. W ten sposób Europa Zachodnia przerzuciła na Wschód obowiązek złomowania miejskiego taboru. Jednocześnie jasne priorytety UE w zakresie rozwijania transportu zrównoważonego pozwalają na finansowanie z unijnej kasy zbiorowego transportu miejskiego.

Program Infrastruktura i Środowisko
Największy program inwestycyjny w historii UE – Program Infrastruktura i Środowisko – na realizację inwestycji transportowych w latach 2007-2013 przewiduje 19,07 mld euro (16,13 mld euro z Funduszu Spójności i 2,94 mld euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Wkład krajowy szacuje się na ok. 7 mld euro. W sumie na inwestycje transportowe wydanych zostanie ponad 26 mld euro. W nowej perspektywie finansowej wielkość środków UE w skali rocznej wzrośnie o ponad 150% w stosunku do środków UE dostępnych w latach 2004-2006. Najwięcej pieniędzy otrzymają drogowcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzyma blisko 11 mld euro. Na rozwój kolei przeznaczono 4,76 mld euro. Transport miejski pochłonie 2 mld euro, z czego połowa tej sumy przypadnie na rozwój drugiej linii metra w Warszawie i zakup nowy...