Baterie i akumulatory są codziennie używane w różnych dziedzinach życia. Największe zastosowanie znajdują w transporcie, a także do zasilania urządzeń elektronicznych i elektrycznych, sprzętu AGD, telefonów komórkowych oraz różnorodnych sprzętów w gospodarstwach domowych i przedmiotach gospodarczych.

W transporcie stosuje się najczęściej akumulatory kwasowo-ołowiowe oraz w mniejszym stopniu akumulatory niklowo-kadmowe wielkogabarytowe, a do zasilania wykorzystuje się akumulatory małogabarytowe oraz baterie.
Ze względu na zawarte w ich składzie metale ciężkie (kadm, nikiel, ołów, rtęć) baterie i akumulatory stanowią z jednej strony zagrożenie dla środowiska, a z drugiej strony mieszczą w sobie cenny surowiec, który powinien być odzyskiwany.

Prawo
W celu zintensyfikowania działań w zakresie zbierania oraz recyklingu zużytych baterii i akumulatorów wdrożono Dyrektywę 2006/66/WE z 26 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylająca Dyrektywę 91/157/EWG, która zastąpiła obowiązującą do tej pory Dyrektywę 91/157/EWG z 18 marca 1991 r. w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niebezpieczne substancje (zmieniona Dyrektywą 98/101/WE z 22 grudnia 1998 r.). W obowiązujących obecnie przepisach określono poziomy do osiągnięcia odnośnie zbierania i recyklingu zużytych baterii i akumulatorów. Zgodnie z zapisami dyrektywy do września 2012 r. należy osiągnąć minimalny poziom zbierania, wynos...