Propozycja zmian
Zasady regulacji firm wodociągowo-kanalizacyjnych
O wadach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków pisano już wielokrotnie. Pora zatem podjąć próbę poszukania odpowiedzi na pytania, co i jak zmienić, aby usunąć je z przepisów prawnych.
Po niemal pięciu latach od wprowadzenia w życie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nie ulega wątpliwości, że gmina pełniąca funkcję regulatora nie potrafi, nie chce, a może nie potrzebuje racjonalnie chronić interesów klientów firm wod-kan.
Regulator i jego funkcje
Zezwolenia na prowadzenie działalności to zwykła formalność. Wszystko, co powinny zawierać te dokumenty, bez kłopotu można precyzyjniej zapisać w umowie cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy gminą a przedsiębiorstwem.
Regulaminy są podobne we wszystkich przedsiębiorstwach. Najlepszym rozwiązaniem byłoby opracowanie kilku wzorcowych, uwzględniających różnice w uwarunkowaniach organizacyjno-prawnych jednostek osadniczych, gmin i przedsiębiorstw, oraz pozostawienie wyboru odpowiedniej wersji wójtowi, po wcześniejszym uzgodnieniu z przedsiębiorstwem.
Natomiast uchwalane przez rady gminy plany wieloletnie są mało zobowiązującym przeglądem zamiarów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Nie bardzo wiadomo, jak radni – w wyniku procesu legislacyjnego – mogą rozsądnie stymulować politykę inwestycyjną przedsiębiorstwa, a w konsekwencji koszty odinwestycyjne, które ...
O wadach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków pisano już wielokrotnie. Pora zatem podjąć próbę poszukania odpowiedzi na pytania, co i jak zmienić, aby usunąć je z przepisów prawnych.
Po niemal pięciu latach od wprowadzenia w życie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nie ulega wątpliwości, że gmina pełniąca funkcję regulatora nie potrafi, nie chce, a może nie potrzebuje racjonalnie chronić interesów klientów firm wod-kan.
Regulator i jego funkcje
Zezwolenia na prowadzenie działalności to zwykła formalność. Wszystko, co powinny zawierać te dokumenty, bez kłopotu można precyzyjniej zapisać w umowie cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy gminą a przedsiębiorstwem.
Regulaminy są podobne we wszystkich przedsiębiorstwach. Najlepszym rozwiązaniem byłoby opracowanie kilku wzorcowych, uwzględniających różnice w uwarunkowaniach organizacyjno-prawnych jednostek osadniczych, gmin i przedsiębiorstw, oraz pozostawienie wyboru odpowiedniej wersji wójtowi, po wcześniejszym uzgodnieniu z przedsiębiorstwem.
Natomiast uchwalane przez rady gminy plany wieloletnie są mało zobowiązującym przeglądem zamiarów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Nie bardzo wiadomo, jak radni – w wyniku procesu legislacyjnego – mogą rozsądnie stymulować politykę inwestycyjną przedsiębiorstwa, a w konsekwencji koszty odinwestycyjne, które ...