Jednym z warunków udziału w postępowaniu przetargowym, jakie musi spełnić wykonawca, jest odpowiednia sytuacja ekonomiczna i finansowa umożliwiająca mu realizację zadania. W myśl rozporządzenia w sprawie rodzajów i form dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawców w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, zamawiający może od nich wymagać polisy OC w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Błędy, jakie popełniają zamawiający, żądając tego dokumentu, wynikają z niewłaściwego rozumienia, czym jest polisa OC. W praktyce na gruncie prawa zamówień publicznych mamy do czynienia z dwoma rodzajami polis – deliktową (oc delikt) i kontraktową (oc kontrakt). Pierwsza jest związana z odpowiedzialnością za szkody osobowe i majątkowe wyrządzone osobom trzecim w związku z prowadzoną działalnością lub posiadanym mieniem, druga zaś – za szkody wyrządzone przez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (kontraktu).

Wysokość i treść polisy
Inny problem to wysokość polisy. Bywa, że zamawiający, ustalając wysokość polisy OC, sugerują się szacunkową wartością zamówienia. Jest to rozwiązanie skrytykowane w piśmiennictwie, niezgodne z prawem i naruszające zasadę uczciwej konkurencji. Polisa ta bowiem nie służy zabezpieczeniu kontraktu....

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?