Zgodnie z obowiązującymi przepisami, taryfę za wodę i ścieki stanowi przedsiębiorstwo, weryfikuje prezydent, burmistrz lub wójt, a zatwierdza rada gminy. Podejmując uchwałę o zatwierdzeniu taryfy, rada gminy faktycznie wyraża aprobatę dla propozycji podmiotu gospodarczego. Pośrednio stanowi także budżet firmy, praktycznie nie biorąc za to żadnej odpowiedzialności.

Gdy przedsiębiorstwo wod-kan raz w roku proponuje podwyżki taryfowych cen i stawek, rozsądni radni wiedzą, że powinni zaniechać głosowania nad uchwałą o zatwierdzeniu taryf albo głosować przeciw jej przyjęciu. Stwarzają wtedy wrażenie, że dbają o interes swojego wyborcy, a jednocześnie nie bawią się w zarządzanie firmą, o której niemal nic nie wiedzą. Wtedy taryfy wchodzą w życie z mocy ustawy, formalnie bez ich udziału. Jako alternatywę pozostawia się im bowiem przyjęcie uchwały o odmowie zatwierdzenia taryfy. Aby jednak była ona skuteczna, powinni wskazać wady prawne taryfy zweryfikowanej wcześniej przez organ wykonawczy. Jedną z nich mogą być np. błędy popełnione w procedurze stanowienia taryf.

Jałowe spory
Szansę na skuteczną odmowę zatwierdzenia taryfy na listopadowej sesji Rady Miasta Poznania dostrzegła grupa radnych z opozycji. Powodem miała być zmiana kalkulacji, a tym samym taryfowych cen i stawek w trakcie ich weryfikacji. W...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?